Max Verstappen (Red Bull) var hurtigst under fredagens indledende træning til Steiermarks Grand Prix på Red Bull Ring.

Hollænderens VM-rival Lewis Hamilton (Mercedes) fik frataget sin bedste tid fordi han kortvarigt var uden for banen, og sluttede dagen på fjerdepladsen efter Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) og Esteban Ocon (Alpine-Renault).

Hamiltons Mercedes-makker Valtteri Bottas sluttede på 12.-pladsen, og havde undervejs en snurretur i pitten, der var potentielt livsfarlig for mekanikerne. Finnen blev efterfølgende idømt en straf på tre grid-placeringer og fik to ’klip-i-licensen’.

I paddocken handlede det mest om hvordan Aston Martin-teamet snart får indsigt i de tekniske finurligheder Verstappens Red Bull-racer.

Lwis Hamilton fik frataget sin bedste tid for at have overskredet bane-afgrænsningen.
Lwis Hamilton fik frataget sin bedste tid for at have overskredet bane-afgrænsningen. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Industrispionage har altid været en del af Forme 1. De teams, der klarede sig godt, har altid fået deres bedste ideer kopieret. Det er sket mere eller mindre lovligt – det er i orden at blive ’inspireret’ af konkurrenterne, men der er en grænse.

Da McLaren i 2007 via en mekaniker fik adgang til alle designhemmeligheder i Ferraris bil, blev straffen en bøde på cirka 500 millioner kroner og diskvalifikation fra konstruktør-VM.

Arrows-teamet byggede i 1978 deres nye bil efter de tegninger, deres tekniske chef havde taget med fra hans tidligere arbejdsgiver, Shadow Racing. Den engelske højesteret nedlagde fogedforbud mod Arrows-bilen, og man måtte bygge en helt ny model på få uger.

Men der er en mere elegant måde at få kendskab til konkurrenternes hemmeligheder – man kan hyre deres designere.

Max Verstappen, der fører VM, var hurtigst under den indledende træning til Steiermarksd Grand Prix på Red Bull Ring.
Max Verstappen, der fører VM, var hurtigst under den indledende træning til Steiermarksd Grand Prix på Red Bull Ring. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Den løsning har Aston Martin netop benyttet sig af. Fredag blev det klart, at man har ansat Red Bulls aerodynamiske chef Dan Fallows, der fremover skal være Aston Martins tekniske chef.

Men Red Bull lader ikke bare Fallows, der har arbejdet for teamet i 15 år, gå.

Red Bull-chef Christian Horner anerkendte fredag at hans mangeårige medarbejder har fået en stor chance hos Aston Martin, men gjorde samtidig opmærksom på at Fallows på grund af sin eksisterende kontrakt med Red Bull ikke kan starte hos sin nye arbejdsgiver før tidligst om et par år.

Horner kender alt for godt de langvarige kontrakter Formel 1-teknikere er udstyret med. Red Bull vil fra næste år selv bygge deres motorer, og til den opgave har han indenfor de seneste uger lokket omkring 30 medarbejdere væk fra Mercedes´ motorafdeling.