YouSee indkasserer nu en økonomisk lussing som direkte konsekvens af, at tv-gigantens 1,2 millioner kunder fra den 1. januar mister adgang til Discovery Networks' 11 tv-kanaler.

Det er Ringsted Antenneforening, som leverer lussingen ved at tage sine 5.600 kunder og gå. Og det kan blive den første af flere større klumper af kunder, som forlader YouSee.

»Kunderne er dybt frustrerede, og Discovery-problematikken fylder ekstremt meget,« forklarer Robert Vingaa, formand for Ringsted Antenneforening, til B.T.:

»At YouSee ikke har en aftale med Discovery, er én ud af en tsunami af dråber, der fik bægeret til at flyde over.«

Forud er gået et langt forhandlingsforløb.

Ringsted Anetenneforening opsagde allerede kontrakten med YouSee – som oprindeligt løb til marts 2021 – i starten af året, fordi de er utilfredse med det internetprodukt, YouSee tilbyder.

Gennem hele året har parterne så forhandlet om en løsning.

Men da det blev officielt, at YouSee dropper Discovery, tog antenneforeningen konsekvensen og indgik en aftale med Canal Digital i stedet.

»Vi skal have det, som kunderne gerne vil se. Derudover producerer vi så selv internetløsninger til skarpe priser. Det var den bedste vej for os,« siger Robert Vingaa.

Ringsted Antenneforenings farvel til YouSee kan blive den første større klump af kunder, som forsvinder.

Ud af 500.000 danskere, som i dag får tv-pakke gennem en antenneforening, er omkring 300.000 af dem YouSee-kunder.

Det vurderer paraplyorganisationen Forenede Danske Antenneanlæg.

Mange af de antenneforninger sidder nu og overvejer, om de kan forlade YouSee.

Og svaret er ja, mener Forenede Danske Antenneanlægs jurister.

Derfor forventes det, at flere store klumper af nuværende kunder nu forsøger at løsrive sig fra aftaler med YouSee.

»Som det ser ud nu, vil jeg ikke blive overrasket, hvis vi kommer til at se nogle antenneforeninger, som forsøger at komme ud af aftalen med YouSee,« siger Søren Birksø Sørensen, sekretariatschef hos Forenede Danske Antenneanlæg:

»Det vil vi se inden for relativt kort tid.«

Får de held til at komme ud af aftalerne, kan det blive dyrt for YouSee i længden.

»Hvis de her klumper af Ringsted-størrelse forsvinder, gør det jo ondt på YouSee rent forretningsmæssigt,« siger Søren Birksø Sørensen:

»Det er skidt nok for YouSee, hvis en familie dropper tv-pakken på grund af Discovery-konflikten, men når du mister en klump kunder i en antenneforening, kan du heller ikke rigtigt få dem tilbage igen, for så går de hen og skriver kontrakt med en anden udbyder.«

Hos YouSee er man klar over, at der ligger en udfordring med antenneforeningerne.

'Vi arbejder fortsat på at finde en fælles løsning med Discovery Networks, men skulle det ikke lykkedes, vil vi selvfølgelig leve op til de vilkår, vi har aftalt med antenneforeningerne,' skriver Jacob Mortensen, direktør for YouSee, i en e-mail:

'Vores aftaler med foreningerne er sammensat på forskellig vis, og det afhænger derfor af den konkrete aftale, hvilke muligheder der er.'

'Vi har en løbende dialog med alle vores antenneforeninger om, hvordan vi i fællesskab udvikler vores produkter, så de passer til medlemmernes behov, og det har vi selvfølgelig også i denne situation.'