Gaveregnen over YouSees langt over en million kunder fortsætter ufortrødent i disse dage og uger.

Efter et forfærdeligt efterår i 2019, hvor YouSee lå i åben krig med Discovery Networks, og en skidt start på 2020 med store tekniske problemer er piben så småt ved at få en anden lyd.

De seneste uger har YouSee sendt store gaver ud til koncernens langt over en million kunder. Og nu kommer så endnu en af slagsen.

Først kunne YouSee i marts fortælle alle YouSees telekunder i udlandet, at de kunne få gratis opkald og sms'er frem til udgangen af april. Den 3.-17. april fik kunderne så gratis adgang til et stort antal ekstra tv-kanaler i påsken.

Og tirsdag kom den seneste gave så flyvende: fri data til alle YouSees telekunder frem til udgangen af september uden ekstra beregning.

Ifølge Torben Rune, direktør i Teleanalyse og mangeårig iagttager af det danske telemarked, er der et klart strategisk formål med YouSees gaveregn.

»Rigtig meget handler om image i den her branche. YouSee er klar over, at de har gjort mange kunder stjerne utilfredse, og nu gyder man så lidt olie på vandene med de her tiltag. Selvom det selvfølgelig også er reel kundepleje, så lusker man lidt en undskyldning ud af sidebenene her,« siger Torben Rune:

»Det kommer til at fremstå, som om man reagerer lidt i panik. Al ære og respekt for de her gaver, men det havde måske været mere reelt, hvis man helt ærligt havde sagt til kunderne, at nu får I noget som undskyldning.«

Hos YouSee forklarer direktør Jacob Mortensen, at de ekstra gaver til kunderne flugter fuldstændigt med YouSees strategi.

»Vi vil gerne gøre det tydeligt, at hvis du er kunde hos YouSee, så får du noget ekstra,« siger Jacob Mortensen:

»I påsken vidste vi, at mange ville sætte pris på ekstra underholdning, og til sommer er vi klar over, at mange kommer til at være hjemme. Derfor det her tiltag med data. Vi vil gerne stå for, at du får noget mere hos os.«

Han afviser, at det alene handler om at sige undskyld til kunderne. Men:

»Det er ikke nogen hemmelighed, at der har været negative historier om YouSee, og især situationen med Discovery Networks gav ridser i lakken. Det anerkender vi fuldstændigt,« siger Jacob Mortensen:

»Men det her er ikke et plaster på såret. Vi er klar over, at nogle har følt, at de ikke fik det, de forventede fra os, og derfor kan vi så nu tydeliggøre, at man får noget ekstra, når man er kunde hos YouSee.«

Og Jacob Mortensen garanterer faktisk, at YouSees kunder kan se frem til mere af samme skuffe:

»Som sagt: Det er en strategi for os. Så YouSees kunder vil helt sikkert opleve, at de får noget ekstra fra tid til anden, ligesom vi også hele tiden forsøger at komme med unikke programmer til dem via kanalen Xee.«