Popcorn til samme kilopris som oksemørbrad. Færdigretter, der koster det samme som at gå på restaurant. Chips, som er ottedoblet i pris.

Eller hvad med en frostpizza for en hundredkroneseddel? Var det noget?

Du sidder måske nu og tænker, at det virker voldsomt, men ikke desto mindre er det eksempler på varer, som nu kan findes i helt almindelige supermarkeder rundt omkring i Danmark.

For mens hylden med de billigste varer har udvidet sig markant som konsekvens af supermarkedernes priskrig, er der også opstået en hylde i den helt anden ende af skalaen.

En luksushylde.

Og her er det ikke usædvanligt, at priserne er alt mellem fem eller ti gange dyrere end den billigste variant.

»Når man ser nogle af de priser her, må man bare sige: Det virker helt vildt,« siger Bruno Christensen, ekspert i detailhandel:

»Men de her varer er der, fordi en gruppe af danskerne i stigende grad efterspørger dem. Tro mig: Der er salg i det her.«

Lad os blive mere konkrete.

Eksempelvis sælger Coop nu 'Oles Pizza' på frost med lufttørret gris og økologiske ingredienser for 100 kroner.

Hvis du går på jagt efter en friskbagt pizza i Danmarks tusinder af pizzeriaer, får du decideret svært ved at opstøve en pizza til samme pris.

De findes, men der er langt imellem.

Der kommer stadig flere luksusvarer ind i supermarkederne.
Der kommer stadig flere luksusvarer ind i supermarkederne.
Vis mere

Og så er der Princip-chips i Føtex med pesto- eller trøffelsmag. De har samme kilopris som en god ribeye-bøf: 289,95 kroner.

Til sammenligning koster en billig pose sourcream and onion-chips i samme Føtex 38,3 kroner kiloet.

Luksuschipsene er altså godt knap otte gange dyrere.

Et andet eksempel er 715 gram færdig, økologisk kødsovs på glas hos Coop til 125 kroner – decideret restaurantpris.

Og det så det vilde eksempel:

Popcorn strøet med havsalt til en kilopris på 750 kroner. 13 gange dyrere end de billigste popcorn til 60 kroner kiloet.

Men ren galskab er det ikke.

Supermarkederne har rigtig gode grunde til at have den slags varer på hylderne.

»Den her bølge med luksusvarer har været under opsejling i flere år. Danskerne efterspørger i stigende grad høj kvalitet,« siger Flemming Birch, ekspert i forbrugertendenser hos Birch og Birch.

Men der er forskel alt efter, hvad det er for en vare.

Når det gælder luksusslik – eksempelvis Johan Bülow-lakridser – køber vi det ofte som gaver.

Men superdyre snacks har også en anden funktion:

»Luksussnacks som chips og popcorn er også en identitetsmarkør. Vi præsenterer det for gæster, fordi det er tydeligt for enhver, at det er lidt specielt, anderledes og luksuriøst,« forklarer Flemming Birch:

»Det gør vi blandt andet for at fortælle en lille historie om os selv og vores egen gode smag.«

De dyre færdigretter handler også om, at vi køber ind på en historie om, at vi faktisk får ret god mad, selvom det er færdiglavet.

»Færdigretter er blevet mere udbredt, men det er de kun, fordi supermarkederne har hævet niveauet,« forklarer Flemming Birch:

»Det er høj kvalitet som fra Meyers, det er økologisk, og det er gode råvarer. Supermarkederne forsøger at skabe en lille restaurantoplevelse derhjemme. Og det køber mange ind på.«

I følge Bruno Christensen skal man vænne sig til at se frostpizzaer til 100 kroner og popcorn med kilopriser som de fineste udskæringer af oksekød.

»Luksusvarer kommer til at fylde en del mere de kommende år,« siger han:

»Supermarkederne er så småt gået i konkurrence om de her varer. Og når det sker, plejer det at accelerere.«