Blækket var dårligt tørt på den sommerpakke, der i starten af oktober sender tre ugers indefrosne feriepenge ud til omkring 2,8 millioner danskere, før kampen om at vriste pengene ud af hænderne på dig igen blev skudt i gang.

En kamp, som vil blive intensiveret de kommende uger og måneder, og som kan udløse en regn af slagtilbud og kampagner.

Feriepenge-krigen blev skudt i gang af Power, da kæden mandag lancerede tiltaget 'Køb nu – betal med dine feriepenge'.

Konceptet er, at du allerede nu kan få varen via et rentefrit lån, som så skal indfries senest til oktober, hvor feriepengene står til at blive udbetalt.

»Der kommer en masse milliarder i omløb, og i Power vil vi gerne have del i de penge. Det er vi i skarp konkurrence med alle andre om, og derfor var vi hurtigt ude med det her tiltag,« siger Simon Frølich, salgschef i Power:

»Det har virket. Det ser fantastisk ud med salget.«

Og den slags tiltag kommer der mange flere af i alle mulige afskygninger, vurderer Dansk Erhverv, der er brancheorganisation for 17.000 danske virksomheder.

Butikkerne tørster ganske enkelt efter at få del i pengeregnen.

»Der er ingen tvivl om, at der nu starter en stenhård kamp mellem butikkerne om at få fat i folks feriepenge,« siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv:

»Og jo mere synlig man er som virksomhed, jo større er muligheden for at få de penge. Så vi kommer til at se en masse kampagner de kommende uger og måneder. Det er både reklamekampagner, tilbudskampagner og alle de klassiske greb.«

Samtidig med at feriepengene udbetales, udfases regeringens hjælpepakker nemlig. Derfor er det livsvigtigt for mange virksomheder, at de gør sig så attraktive, at du vælger at købe noget hos dem.

»Det er ekstremt vigtigt for virksomhederne at få del i de her penge, og jo bedre priserne er, jo bedre er muligheden for at få del i de feriepenge. Sådan er den verden, vi lever i – så tilbudskampagner kommer der nok en del af,« siger Henrik Hyltoft.

Tilbage i Power regner man da også med at få massiv konkurrence om at score danskernes feriepenge.

»Alle brancher har jo brug for at få et skub. Hjælpepakkerne har været gode, men der er stadigvæk udfordringer derude, og der er brancher og virksomheder, hvor man virkelig har brug for de her penge,« siger Simon Frølich:

»Så selv om vi var først ude og har fået noget opmærksomhed på den konto, så regner vi bestemt med at få hård konkurrence.«