Salling Group er seks måneder inde i deres test af koncernens seneste skud på supermarkeds-stammen: butikskæden Basalt.

Kæden blev lanceret i september sidste år og slog dørene op til den første butik 11. oktober – med lovning på 15 procent lavere priser end andre discountkæder.

Men selvom det i marts så ud til, at de første fem måneder på det danske supermarked havde været en blandet fornøjelse, er kædechef i Basalt Henrik Nielsen fortrøstningsfuld.

Og derfor kommer der nu nye Basalt-butikker med et større sortiment.

»Vi har evalueret de seneste seks måneder, og vi mener, at der stadig er mere at teste,« siger Henrik Nielsen, kædechef i Basalt, til B.T.

Butikskæden har faktisk valgt at lukke tre butikker.

De to butikker, der er i Hellerup og Brønshøj, konverteres tilbage til Netto, mens butikken i Silkeborg lukker helt.

Til trods for butikslukningerne er Basalt nu klar til at slå dørene op med fire nye butiksåbninger.

Den første åbner i Fredericia 10. maj, mens der også kommer en i Greve og Nakskov. Den fjerde butik er endnu ikke blevet placeret.

Basalt vil nu teste et udvidet sortiment, hvor forbrugerne også vil kunne finde et sortiment på 50 varenumre på frost, fortæller Henrik Nielsen.

Testperioden for Basalt-kæden kører som minimum indtil slutningen af året, hvor der her vil blive taget stilling til, hvorvidt der vil blive tale om en udvidelse af kæden, eller om kæden skal lukkes.

»Vi kommer til at få en masse viden. Vi tester mange ting og får viden, der ikke kun er i kæden Basalt, men hele Salling Group. Om kæden klarer sig godt, så vi kan åbne flere butikker – det må tiden vise,« lyder det afsluttende fra Henrik Nielsen.

Basalt har fra starten lovet kunderne, at de er 15 procent billigere end discount. I november 2022 undersøgte B.T., om Basalt så også overholdt det løfte.

Læs mere om det her.