Supermarkedskæden Rema 1000’s seneste initiativ med at reducere indholdet i oksekødspakkerne med 20 procent vækker store følelser.
B.T. kunne lørdag berette om vrede kunder på Rema 1000’s Facebookside under det opslag, hvor supermarkedsgiganten reklamerer for sit nye initiativ. I skrivende stund er der mere end 2100 kommentarer, og det er ikke roser, Rema 1000 får.
Kæden bliver beskyldt for at være belærende og blande sig i, hvad kunderne skal spise.
»Uklædeligt at Rema 1000 reklamerer med sin politiske holdning! Ingen hverken politikerne eller Rema skal bestemme, hvad vi putter i munden,« skriver en kunde blandt andet.
»Det er knoldeboller, der vil belære andre mennesker om, hvad og hvordan de skal spise - de politiske korrekte, er der rigeligt af inde på anstalten Christiansborg. Drop det og koncentrer REMA til at være købmandsbutik,« skriver en anden kunde.
Kunderne kan heller ikke - fremgår det af kommentarerne - forstå klimafidusen i, at de skal købe to pakker hakket oksekød for at lave en god spand spaghetti bolognese
En af dem, der også har reageret, er 40-årige Jakob Mikkelsen fra Gråsten i Sønderjylland. Han er fast kunde i Rema 1000 i Kruså.
»Det er en glidebane, hvor oksekødspakkerne bare bliver mindre og mindre. Når en stor spiller som Rema 1000 laver pakkerne mindre, så følger de andre kæder efter,« siger Jakob Mikkelsen til B.T.
Han mener også, at Rema 1000 har et andet motiv end at kere sig om miljøet.
»Motivet er at øge profitten, fordi prisen umiddelbart forekommer at være lavere. Jeg kan se på reaktionerne på Rema 1000 hjemmeside, at kunderne reagerer på det og siger: Nu stopper festen altså,« siger han og fortsætter:
»Jeg tror ikke de 100 gram mindre oksekød gør en forskel for klimaet. Man har jo stadigvæk produktionen, håndteringen og transporten, som belaster klimaet. De faste udgifter betyder også, at jeg ikke kan forestille mig, at prisen på sigt kan være 20 procent lavere,« siger Jakob Mikkelsen.
Han mener, at tiltaget er symbolsk:
»De mindre pakker kan være attraktive for singler, men det vil også være børnefamilier, som nu bliver tvunget til at købe to pakker. Og så er vi i den situation, at kunderne rent faktisk køber mere oksekød i stedet for mindre, og der vil også være mere emballage, når man skal købe to pakker,« siger han.
Han tilføjer, at pakkerne allerede er mindre end tidligere.
»Fra Ruder Konge var knægt har der været 500 gram i pakkerne. Men det kan man ikke regne med mere. Nu er der 400 gram i mange pakker, og det går lige til en Knorr-lasagne, hvor der skal bruges 500 gram. Men er der mindre i, så er det umuligt, og så har man pludselig for meget, hvis det er nødvendigt at købe to pakker. Det er både upraktisk og dyrt, og jeg kan ikke se, at det er en gevinst for klimaet,« siger han.
Kommunikationschef i Rema 1000 Jonas Schrøder afviser kundens kritik.
»Der er undersøgelser, der viser, at hvis man kigger på frembringelsen af fødevarer fra produktion til butik, så står produktionen for 80 procent af klimabelastningen, transport for 15 procent og emballage for fem procent. Det er derfor, at vi sætter ind ved mængden af oksekød. Det er madspild, der er mest klimabelastende,« siger Jonas Schrøder.
Men det ændrer vel ikke på, at der kommer mere emballage, hvis kunderne skal købe to pakker istedet for en pakke...
»Jo, men vi har stadig en 800 grams pakke. Vi gør det, fordi der er en efterspørgsel efter det hos kunderne, som gerne vil spise mindre kød og mere grønt«.
Kunden siger, at det handler om profit. Hvad siger du til det?
»Hvis vi ville have mere profit, så øgede vi mængden af kød. Vi sænker prisen tilsvarende, så alt andet lige kommer vi til at sælge mindre og tabe omsætning. Så det er ikke noget, vi gør for at tjene mere,« siger han.