Man skal holde sig gode venner med kunderne. Det må Netto sande efter at have fået Fødevarestyrelsen på nakken.

Fødevarestyrelsen var 1. maj på besøg i discountkædens butik på Vasevej i Birkerød.

Kontrolbesøget skyldtes en anonym forbrugerklage, og ganske rigtigt var der også mere end rigeligt at komme efter.

Særligt i butikkens afdeling med frugt og grønt var der ulækkert flere steder.

Nettos butik på Vasevej i Birkerød har fået en sur smiley og bøde for mangelfuld rengøring. Foto: Googler Street View
Nettos butik på Vasevej i Birkerød har fået en sur smiley og bøde for mangelfuld rengøring. Foto: Googler Street View
Vis mere

'Der ligger væde og brunlige belægninger langs kanter under kasser med gulerødder, meloner, æbler mv. Der ligger en del sorte bananer under inventar/banantrappe,' skriver Fødevarestyrelsen blandt andet i sin kontrolrapport.

Der blev også konstateret 'indtørrede belægninger' i en kølemontre med frugt og bær, og Fødevarestyrelsen fandt hertil også mug i tre bakker solbær og i fem bakker med hindbær.

Desuden var der snavset ved køleskabe med grønt, og også i afdelingen med mejeriprodukter var der beskidt.

'Der ligger indtørret mælk på gulvet og mellem fuger i mælkekøleskabet, der sidder indtørret papir/klistermærker under hylden ved æg produkter, der sidder enkel hvidebelægninger under hylder,' står der i kontrolrapporten.

'Langs kanter ved kølemøbler ligger der snavs. I kølerum trænger gitter til rengøring, der sidder sorte belægninger på gitter og omkring udblæsning,' står der yderligere.

Fødevarestyrelsen kvitterede med at give Nettobutikken en sur smiley samt en bøde på 20.000 kroner.

Det er ikke første gang, at butikken har hygiejneproblemer. Ifølge kontrolrapporten har den tidligere fået to indskærpelser - det samme som en mellemglad smiley.

Distriktschef i Netto, Henrik Christian Lindstrøm, oplyser til B.T., at bødeforlægget fra Fødevarestyrelsen er blevet betalt, og han beklager forholdene i butikken.

'Vores kunder skal have den bedste indkøbsoplevelse, når de handler hos os, og derfor er det helt og aldeles uacceptabelt, at rengøringen flere steder i butikken og ad flere omgange ikke har været i orden,' skriver han  en mail og fortsætter:

'Vi fik omgående givet hele butikken, kølere, hylder, kasser m.m. en gennemgribende totalrengøring, mens vi også har indskærpet vores interne procedurer, så vi undgår lignende tilfælde.'

B.T. har undersøgt smileyhistorikken for landets 11 største supermarkedskæder i 2022. Her kan du se, hvem der havde bedst og dårligst styr på hygiejnen.