Rengøringen har det indimellem med at halte i landets dagligvarebutikker.

Det er Netto ved Sydhavn Station i København et godt eksempel på.

Fødevarestyrelsen har givet butikken en sur smiley og en bøde på 10.000 kroner efter et kontrolbesøg 13. april.

Ifølge kontrolrapporten var der flere steder i butikken »hvid og grøn skimmellignende vækst«. Blandt andet i en køleenhed, hvor der blev opbevaret fersk kød.

Fødevarestyrelsen fandt også et »tykt lag støv« i en afløbsrist i et rum med frugt og grønt samt en »større mængde vand, som var rødligt, snavset og med vækster«.

Foruden den mangelfulde rengøring konstaterede Fødevarestyrelsen også, at vedligeholdelsen haltede.

»Virksomheden håndterer affald i baggård. Under tilsynet fremstår baggård rodet med unødvendig inventar samt plast, og organiske fødevarer såsom jordbær, rugbrød, kiwi og løg ligger på jorden omkring affaldscontainere,« står der i kontrolrapporten.

Forholdet udløste en indskærpelse, der medfører to opfølgende kontroller, som Netto selv skal betale gebyr for. En repræsentant for Nettobutikken oplyste ifølge kontrolrapporten følgende til Fødevarestyrelsens kontrollant:

»Jeg kan ikke huske, hvornår vi sidst har fejet herude, men det er noget tid siden.«

B.T. har modtaget en skriftlig kommentar fra distriktschef i Netto, Emil Jensen, vedrørende hygiejneproblemerne. Han svarer følgende:

»Vores kunder skal have den bedste indkøbsoplevelse, når de handler hos os, og derfor er det selvfølgelig uacceptabelt, at rengøringen ikke har været i orden.«

»Af den årsag har vi gjort grundigt rent, og vi har indskærpet vores interne procedurer, så vi undgår lignende tilfælde. Det samme gør sig gældende for vores udendørs affaldsareal,« udtaler distriktschefen.

B.T. har undersøgt smileyhistorikken for landets 11 største supermarkedskæder i 2022. Her kan du se, hvem der havde bedst og dårligst styr på hygiejnen.