Der er kolde kontanter på vej til flere aalborgensiske bilister!
Parkeringsselskabet Apcoa skal nemlig betale penge tilbage til en række kunder, der har parkeret på 16 forskellige parkeringspladser i Danmark. Heriblandt p-pladsen på Kjellerups Torv i Aalborg.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Myndigheden har vurderet, at Apcoa har haft en urimelig betalingsmetode, som har gjort, at nogle kunder har betalt for høje timepriser.
Det drejer sig om parkeringer, der er foretaget i perioden fra 16. november 2017 og helt frem til 17. februar 2020.
Har du parkeret på Kjellerups Torv og skal have penge tilbage? Så vil B.T. meget gerne i kontakt med dig. Skriv til: tipaalborg@bt.dk
I pressemeddelelsen beskrives den urimelige betalingsproces således:
»Parkering på de 16 Apcoa-parkeringspladser kostede en timetakst per påbegyndt time. Forbrugerne betalte med kort i betalingsautomaterne, men skulle vælge et beløb ved at klikke på forskellige værdiknapper på skærmen, For eksempel 2 kroner, 5 kroner, 10 kroner eller 20 kroner.«
»Oversteg det valgte beløb timetaksten for et helt antal timer, trak Apcoa hele det valgte beløb fra betalingskortet, men gav kun forbrugeren ret til parkering i det hele antal timer.«
På den måde udløste overskydende betaling ikke ekstra parkeringstid. Noget som forbrugerombudsmanden vurderer, at selskabet ikke har oplyst godt nok om, ligesom de har afgjort, at det er en urimelig betalingsmetode.
»Vi har vurderet, at opkrævning af beløb ud over prisen er et urimeligt aftalevilkår, når man betaler med betalingskort. Med et betalingskort er det jo netop muligt at trække præcise beløb, som svarer til parkeringstiden. Forbrugerne har dermed krav på at få de penge tilbage, som de uretmæssigt har betalt.« skriver Forbrugerombudsmanden.
Du kan læse mere om, hvordan du får pengene tilbage, hvis du har betalt for meget på de pågældende parkeringspladser her.