En af Danmarks største dagligvareleverandører er kommet i modvind hos både Fødevarestyrelsen og forbrugerne.

Egebjerg Købmandsgård tjener millioner på at levere dagligvarer til mange tusinde ældre og udsatte borgere i 42 af landets kommuner.

Fødevarestyrelsen har dog gentagne gange måttet tage affære, fordi virksomheden har gamblet med fødevaresikkerheden.

Hen over sommeren har det ført til en politianmeldelse af Egebjerg Købmandsgård.

Egebjerg Købmandsgård har siden foråret fået flere anmærkninger for overtrædelser af fødevarelovgivningen. Foto: Google Street View
Egebjerg Købmandsgård har siden foråret fået flere anmærkninger for overtrædelser af fødevarelovgivningen. Foto: Google Street View
Vis mere

»Nogle bliver syge, andre meget syge, og i værste tilfælde kan man gå hen og dø af at spise noget, man er allergisk over for,« siger Henrik Hviid, der er sektionsleder i Fødevarestyrelsen, til B.T.

Fødevarestyrelsens politianmeldelse er kulminationen på en fødevarekontrol på virksomhedens adresse i Nykøbing Sjælland. Kontrollen fandt sted i juni på baggrund af en forbrugerklage.

Fødevarestyrelsen kunne her konstatere, at Egebjerg Købmandsgård på sin hjemmeside markedsførte 138 fødevarer, som manglende oplysninger om allergener og ingredienser.

Har du oplevet problemer med Egebjerg Købmandsgård? Skriv til anmb@bt.dk.

Denne type oplysninger er lovpligtige for at beskytte forbrugerne, forklarer Henrik Hviid.

»Hvis forbrugerne ikke kan læse, hvilke allergener produktet indeholder, kan de ikke afgøre, om de kan tåle det,« siger han.

En skærpende omstændighed er, at Egebjerg Købmandsgård allerede flere måneder forinden var blevet gjort opmærksom på problemet og pålagt at rette op på forholdet.

Virksomheden modtog blandt andet i marts en bøde på 20.000 kroner for ikke at skilte med allergener på en række produkter.

Bøden var en eskalering af en indskærpelse givet få dage forinden. Altså var virksomheden advaret ikke bare én gang, men ad to omgange.

Direktøren for Egebjerg Købmandsgård, Hans-Henrick Jørgensen, erkender, det ikke ser for godt ud.

»Det er absolut alvorligt. Vi har skiftet hjemmeside og troede, fejlene var rettet. Vi har godt haft kendskab til, at der har været noget. Men nu har vi fået rettet op på det,« siger han til B.T.

Adspurgt om, hvorfor der skulle gå flere måneder, før forholdet blev bragt i orden, svarer direktøren:

»Det er ikke sådan, at vi har siddet med korslagte arme. Det har været en længere proces at rette mellem 8.000 og 10.000 varer. Vi har brugt flere måneder på det.«

Hans-Henrick Jørgensen oplyser, at Egebjerg Købmandsgård ikke har kendskab til, om nogen kunder er blevet syge på grund af allergiske reaktioner.

»Lige så snart vi blev gjort opmærksom på det, kunne vi gå tilbage og give borgerne oplysninger på den specifikke vare, de havde købt. Det tager vi meget seriøst,« siger han.

Fødevarestyrelsen gennemførte i juli to ekstrakontroller hos Egebjerg Købmandsgård. Virksomheden bestod dem begge.

Til trods for det er sagen dog endnu ikke afsluttet, oplyser sektionsleder Henrik Hviid.

»Det er en anden gang, vi kommer ud og ser den samme lovovertrædelse. Vi skrider til en politianmeldelse i det her tilfælde, fordi de ikke har vedkendt sig bøden. Sagen overgår derfor til politiet,« siger han.