Forbrugerombudsmanden har modtaget mange klager fra forbrugere over billetportalen Viagogo.

Forbrugerne klagede over, at Viagogos priser var vildledende, fordi moms og gebyrer ikke var indregnet i de viste billetpriser, når forbrugerne påbegyndte bestilling.

Efter nærmere undersøgelse har Forbrugerombudsmanden besluttet at politianmelde portalen.

»Hvis en virksomhed ikke viser den endelige pris inklusive moms og gebyrer, så fremstår produktet billigere, end det reelt er. Det kan påvirke en forbruger til at tage en anden beslutning, end han eller hun ville have gjort, hvis virksomheden havde oplyst den fulde pris, inden forbrugeren begyndte sin bestilling,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard i en pressemeddelelse.

Hun oplyser, at en virksomhed altid skal oplyse den endelige pris – det vil sige inklusive moms og gebyrer – når den målretter sin markedsføring mod forbrugerne.

Det gælder, uanset om det er i reklamer eller i en købssituation på en hjemmeside.

Det skal også oplyses tydeligt i umiddelbar tilknytning til billetternes pris, hvis der kan være ekstra omkostninger forbundet med køb af billetterne, som ikke kan beregnes på forhånd.

Ekstra omkostninger kan f.eks. være leveringsomkostninger, som ikke kan beregnes på forhånd, og som derfor ikke kan indregnes i hver enkelt billetpris.