Adam Price lagde ikke fingre imellem, da han tirsdag skrev et Instagram-opslag om en dårlig madoplevelse om bord på et SAS-fly hjem fra Washington.

Et opslag, som han afsluttede med ordene: 'Jeg kan sgu ærligt sige, at jeg aldrig har oplevet noget lignende.'

I en harmdirrende anmeldelse af maden beskrev Adam Price blandt andet, hvordan han havde fået serveret »smagsløse kødstykker«, »gul-brun broccoli«, »skamkogt gulerod«, »grynet cheesecake« og »en muffin i opløsning«.

Alt sammen på en rejse med SAS, som havde kostet ham 17.336 kroner, lød det.

Og selvom der 'blot' er tale om et opslag på Instagram, er Adam Prices nedsabling alvorlig for SAS, vurderer Jacob Pedersen, aktieanalysechef ved Sydbank.

»Sådan noget her er rasende skidt for SAS. Vi har at gøre med en kendis, som har et ekspertiseområde, som rigtig mange danskere er bekendt med, og når man får en sviner fra sådan en person, så reflekterer det meget negativt,« siger Jacob Pedersen.

Han forklarer, at SAS netop er et selskab, som slår sig op på at levere noget mere end andre selskaber.

Netop det fremhæver Adam Price i et interview med B.T.

»Når du betaler syv gange så meget for at flyve med SAS, og det så er den oplevelse, du har. Det er simpelthen der, kæden hopper af for mig,« sagde Adam Price til B.T. tidligere tirsdag.

Det gør det »ekstra alvorligt«, når SAS på den her måde rammer forbi skiven.

»Sådan noget som maden om bord på flyet er et område, hvor SAS har gjort meget for lave løsninger, som er anderledes end hos andre selskaber. Idéen er at levere skandinavisk premium,« siger Jacob Pedersen:

»I det her opslag bliver det så skudt fuldstændigt ned af en kendispersonlighed, som har lige nøjagtig det som sit varemærke. Det er rigtig, rigtig skidt for SAS.«

Opslaget fra Adam Price kan få to umiddelbare konsekvenser.

Den første er, at det koster SAS penge.

»Hele SAS' strategi er bygget op omkring, at man skal være skandinavisk og repræsentere skandinaviske værdier. Det skal man, uanset om det handler om de vilkår, medarbejderne har, eller om de vilkår, man har om bord – eksempelvis i forhold til måltidet,« siger Jacob Pedersen:

»Hvis man fejler i den opgave – at skabe det samlede indtryk, vi kan være stolte af – så risikerer man, at de rejsende bare vælger det billigste selskab. Og det billigste selskab er ikke SAS.«

Derudover lægger det yderligere oven på den krisefortælling, der har hersket omkring SAS de seneste år.

»Vi har kun hørt negative historier om SAS gennem lang tid nu. For et år siden havde vi 14 dage, hvor SAS strejkede,« siger Jacob Pedersen:

»SAS er nu et selskab i konkursbeskyttelse, som skal reddes af en amerikansk fond og den danske stat for at have en fremtid. Så i den forstand er det her en fortsættelse, hvor man bygger videre på en negativ fortælling.«

SAS har beklaget Adam Prices flyoplevelse og kalder det en misforståelse:

»Service ombord og maden er naturligvis en vigtig del af rejseoplevelsen. Hvis en kunde har en dårlig oplevelse, er det noget, vi tager alvorligt,« skriver pressechef i SAS, Alexandra Lindgren Kaoukji, og fortsætter:

»Men uanset hvad, så har det, som blev serveret, ikke opfyldt den kvalitet, som SAS står for og skal levere til vores kunder. Det er noget, vi straks vil følge op på,« lyder det afsluttende i svaret.