Pølsehorn, croissanter, wraps, sandwich, hotdogs og salater.

Ikke umiddelbart kulinariske oplevelser, man forbinder med mærkatet ’verdens bedste’. Ikke desto mindre kan en dansk storsælger af netop de fødevarer nu kalde sig verdensmester i convenience.

Det er den danske afdeling af 7-Eleven, som drives af Reitan Convenience Denmark A/S, der er blevet tildelt den fornemme titel.

Det skete i den forgangne uge ved ’NACS International Convenience Retailer of the Year Award 2019’ i London.

’Vi er stolte og ydmyge over denne kæmpe anerkendelse. Der er altså lang vej fra, at vi synes, vi gør det rigtige hver dag og så til at vinde prisen som verdens bedste conveniencekoncept,’ udtaler Jesper Østergaard, administrerende direktør i Reitan Convenience Denmark, i en pressemeddelelse.

Den danske afdeling af 7-Eleven var oppe mod en række convenicence-koncepter fra lande som Irland, Indien og USA – og endte altså med at tage prisen hjem.

7-Eleven i Danmark har de seneste år gennemgået en markant omstilling.

Her er kædens butikker blevet transformeret fra noget, der lignede kiosk-koncepter, til hovedsageligt at være madsteder.

7-Eleven i Danmark er kåret som verdensmestre.
7-Eleven i Danmark er kåret som verdensmestre. Foto: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS
Vis mere

Den omstilling har været så succesfuld i Danmark, at det er blevet en slags forbillede for 7-Eleven kæder rundt i verden.

Det kommer eksempelvis til udtryk ved, at den danske afdeling af 7-Eleven i dag får adskillige besøg fra udenlandske kolleger om året, som kommer for at blive inspireret.

Der findes 70.000 7-Eleven butikker på verdensplan. I Danmark er der knap 200 7-Eleven butikker.

7-Eleven i Danmark er den 11. modtager af prisen som verdens bedste convenience-koncept, der uddeles af NACS, som er den internationale brancheforening for convenience-industrien.