To dagligvarer, som sælges i tre forskellige danske dagligvarekæder, er onsdag morgen blevet hædret med internationale priser.

Det er sket i forbindelse med prisuddelingen European Private Label Awards, som uddeles af det internationale branchemedie European Supermarket Magazine.

Prisuddelingen fokuserer på supermarkedernes egne mærker – de såkaldte private labels.

Der er kåret vindere i 14 forskellige kategorier. Der var varer med fra supermarkedskæder i 17 forskellige lande i Europa.

I to tilfælde var det altså danske supermarkedskæder, som løb med sejren, efter dommerne havde vurderet produkterne ud fra kriterierne innovation, præsentation og smag.

Den ene sejr gik til Lidl Danmark, som i alt var nomineret til tre priser.

I kategorierne convenience-mad og alkoholiske drikkevarer måtte Lidl Danmark se sig slået, men i kategorien frostvarer røg Lidl Danmark til tops.

Lidls WH økologiske kokossorbet, som bliver produceret af Jakob & Jakob Icecream, løb med prisen. Isen er udviklet i samarbejde med Michelin-kokken Wassim Hallal.

Også Føtex og Bilka har nu officielt en vare, som har vundet en pris ved European Private Label Awards.

Der er tale om Princip Knas ost, som er en ekstra hård ost, der er lagret i 52 uger. Den produceres til Salling Group af Løgismose Meyers.

Osten blev tildelt prisen som bedste mejeriprodukt.

Prisuddelingen har fundet sted siden 2017 og er en konkurrence, supermarkederne selv melder sig til at deltage i.