De har næsten dobbelt så mange kunder, ejer deres egen infrastruktur og slår sig op på bedre service og bedre dækning.

Alligevel bliver de gennempryglet af deres billige modstykker.

Brancheindex for 2021 af landets otte største mobilselskaber fra Loyalty Group er landet, og det er ganske interessant læsning.

I undersøgelsen er 4.580 danskere blevet bedt om at vurdere deres eget teleselskab på ni parametre, blandt andet produktkvalitet, servicekvalitet, værdi for pengene og image.

Herefter er deres samlede indekstal blevet udregnet i en rangering.

På de tre nederste placeringer findes – taget fra bunden og op – Telenor, Telia og YouSee.

På de tre øverste pladser findes CBB, som er ejet af bundplaceringen Telenor, Call Me, som er ejet af Telia og så Oister, som er ejet af 3.

De tre øverste selskabers billigste prispunkter for abonnementer med mindst 5 GB data er omkring 79 kroner om måneden.

Lignende abonnementer hos de tre i bunden ligger mellem 50 og 90 procent dyrere med prispunkter mellem 119-149 kroner om måneden.

»Man tænker jo lidt: 'Hvordan i alverden kan det lade sig gøre?' Det bør vel være sådan, at en højere pris også giver en lang bedre kundeoplevelse og tilfredshed,« siger Torben Rune, teleanalytiker og indehaver af virksomheden Teleanalyse:

»Men pris betyder sådan set alt på her marked, og det ser vi også i den her loyalitetsmåling.«

For mens de dyrere selskaber ofte bruger mange penge på store reklamekampagner, hvor de praler af god netværksdækning og hurtig hastighed, så er det ikke længere parametre, der betyder så meget, mener Torben Rune.

»Før i tiden betød det en del, fordi dækningen hos de dyrere selskaber ofte reelt var bedre end de billige. Så man fik faktisk noget for de ekstra penge, man betalte,« siger Torben Rune:

»I dag er forskellen meget sjældent noget, man bemærker. Det kan sådan set være ligegyldigt, om du har CBB eller Telenor, for eksempel, for du vil få den samme oplevelse. Og der er det altså pludselig afgørende, hvis prisen er så meget billigere.«

Ser man ned i tallene, scorer CBB Mobil topplaceringen i undersøgelsen ved at score højest i produktkvalitet og servicekvalitet og indtage andenpladsen i værdi for pengene og image.

Call Me ender først i kategorierne værdi for pengene og image, andenpladsen i produktkvalitet, men bliver henvist til tredjepladsen af Oister på servicekvalitet og glipper derfor topplaceringen.

Andre læser også