Når Brøndby tirsdag skal kæmpe om en plads i Champions League, bliver det mod et hold med en klar strategi.
Tirsdag klokken 21 spiller Brøndby mod Red Bull Salzburg på udebane i den første af to kampe i playoffrunden til Champions League.
Ifølge tidligere træner for Red Bull Salzburgs andethold Lars Søndergaard bliver det et opgør mod et hold, hvor der er en klar og gennemgående filosofi.
- Strategien, udviklingen af spillerne og spillestilen er snorlige, siger Lars Søndergaard.
Red Bull ejer i dag fire fodboldklubber i henholdsvis Østrig, Tyskland, Brasilien og USA, som alle er bygget op omkring den samme grundtanke.
- På det fodboldmæssige er det det høje pres og højintensive spil. Det kører de igennem, uanset hvilken klub det er, siger han.
Red Bull har desuden haft stor succes med rekruttering og salg af talenter.
- Når man ser holdet, er det næsten kun unge spillere. De sælger spillerne videre, tjener rigtig meget på dem, og så har de næste kuld klar hele tiden, siger Lars Søndergaard.
Red Bull har blandt andet været med til at udvikle spillere som Naby Keita, Kevin Kampl, Sadio Mané og Erling Haaland.
En del af succesen kan desuden spores tilbage til Red Bull-klubbernes tætte samarbejde.
Samarbejdet mellem østrigske Red Bull Salzburg og tyske RB Leipzig er særligt interessant ifølge forsker i sportsøkonomi ved Emlyon Business School Simon Chadwick.
- Det er som et samlebånd i en talentfabrik. Salzburg identificerer og henter talentet, senere køber Leipzig talentet, og så sælger Leipzig talentet for endnu flere penge, siger han.
Vinderen af det samlede opgør går videre til gruppespillet i Champions League, mens taberen skal spille gruppespil i Europa League.
/ritzau/