Nul betting-reklamer på fjernsyn, når der spilles fodbold samt ti minutter før og efter.
Det er et af de tiltag, der er med i den aftale, som alle Folketingets partier - bortset fra Liberal Alliance - står bag.
B.T.s sportsredaktør Lasse Vøge ved ikke, om han skal være begejstret eller bekymret.
»Betting-branchen er jo fuldstændig infiltreret i dansk fodbold. De fleste Superliga-klubber har bettingpartnere - flere har bettingreklamer på trøjerne. Og den meget lukrative tv-aftale med TV 2 og Viaplay er også baseret på betting-indtægter.«
»Rent økonomisk har spiludbyderne været med til at puste Superligaen op, så den bokser i en vægtklasse højere, end man kan forvente af et lille land. Jeg er virkelig spændt på at se, hvad der sker, hvis bettingfirmaerne bliver drevet på flugt fra Superligaen. Det kan ændre dansk fodbold.«
»Jeg ved ikke, om jeg er bekymret eller begejstret. For jeg er selvfølgelig glad over, at der bliver forsøgt at gøre noget ved især unge mænds voksende spilleproblemer. Men jeg kan godt være bekymret over, om dette tiltag overhovedet har en effekt - andet end at det mindsker dansk fodbolds muskler og rammer tv-rettighedshaverne benhårdt.«
»Superliga-klubberne skal prise sig lykkelig for, at de har lavet en tv-aftale, der løber helt frem til 2030, men de kan på ingen måde vide sig sikre på, hvilken fremtid de går i møde,« siger sportsredaktør Lasse Vøge.
Spillebranchen estimerer, at spilselskaberne potentielt kan se frem til et indtægtstab på flere hundrede millioner kroner om året - læs mere her.
Kundedata fra Danske Bank viser, at unge mænd i alderen 18 til 24 år i gennemsnit bruger 881 kroner om måneden på spilvirksomheder.
Det er mere end en fordobling siden 2020. Omtrent samme tal kan Sparekassen Kronjylland fremvise.
»Jeg er faktisk lidt chokeret,« lyder dommen over udviklingen.
Den nye spilpakke skal ifølge aftaleteksten træde i kraft senest 1. januar 2027.
