780 kroner
Så mange penge har Sparekassen Kronjyllands mandlige kunder mellem 18-24 år i gennemsnit overført til konti hos spillevirksomheder i 2025. Hver eneste måned.
I 2021 var tallet 324 kroner, så der er sket mere end en fordobling.
Det får Sparekassen Kronjylland til at slå alarm.
»Jeg er faktisk lidt chokeret over, at forbruget stiger så hurtigt. 780 kroner er rigtig mange penge, hvis man for eksempel er på SU,« siger områdedirektør for HR og Kommunikation i Sparekassen Kronjylland, Marlene Bay Møller, i en pressemeddelelse.
Allerede den seneste store nationale undersøgelse af danskernes problemer med ludomani fra 2021 viste en stor stigning blandt unge med et problematisk forhold til spil – især unge mænd.
Derfor er det foruroligende, at forbruget siden den gang er mere end fordoblet, lyder det fra Marlene Bay Møller.
Hun understreger, at de nye tal, som stammer fra Sparekassen Kronjyllands kundedata, ikke tager højde for vundne gevinster, men penge brugt på fysiske kasinoer, spillehaller eller hos kiosker og andre butikker, hvor man kan oddse eller lignende heller ikke er medregnet.
Derfor vurderer hun, at det reelle forbrug på betting og kasinospil er endnu højere, end tallene viser.
Desuden pointerer Marlene Bay Møller, at der er unge mænd, som slet ikke spiller.
»Det betyder jo, at der er unge mænd, der bruger uhyre summer på det her,« siger hun.
Sparekassen Kronjyllands kunderådgivere har set, hvor ødelæggende spilafhængighed kan være.
»Vores rådgivere ser jo familier, der må vinke farvel til deres drømme, fordi den ene part har spillet pengene op. Vi ser også eksempler på familier, der går i stykker på grund af det her,« siger Marlene Bay Møller.
Derfor opfordrer Sparekassen Kronjylland nu til at begrænse bettingreklamer i sport.
Og hvad så med de unge kvinder i alderen 18-24 år?
De har i gennemsnit brugt 38 kroner om måneden på at spille – eller mere end 20 gange mindre end mændene i samme aldersgruppe.
Fredag morgen præsenterede et bredt flertal i Folketinget en spilaftale, der skal bremse spilafhængighed og styrke beskyttelsen af børn og unge mod pengespil.
Den indeholder blandt andet et såkaldt "fløjt-til-fløjt-forbud", der forbyder reklamer for pengespil på tv og streaming i forbindelse med transmissioner af livesport.
