»Det er noget af en bombe, der er landet her. Det er vildt,« siger Kenneth Cortsen, der er Ph.d. og sportsøkonom fra Professionshøjskolen UCN.

Udtalelsen kommer, efter alle Folketingets partier - bortset fra Liberal Alliance - fredag har præsenteret en aftale, der forbyder bettingreklamer på tv under sportsbegivenheder samt 10 minutter før og efter.

TV 2 har netop meldt ud, at det koster dem et tocifret millionbeløb.

Den sportsøkonomiske ekspert forudser, at forbrugerne med stor sandsynlighed vil opleve prisstigninger.

»Forbuddet mod bettingreklamer rammer lige ned i en centraløkonomiske akse i fodboldens værdikæde,« siger han og uddyber:

»Når medieselskabet betaler dyrt for rettigheden til at vise fodbold på tv, så skal den regning betales. Det gør man enten med betalende seere på tv eller streaming - eller via annoncører, der betaler for eksponering.«

»Fodboldrettighederne er generelt steget i pris over de seneste mange år, og det har kostet hos forbrugerne.«

Kenneth Cortsen pointerer, at tabet fra de manglende bettingreklamer kan mindskes, hvis det lykkes at sælge annoncerne til andre.

»Det bliver svært at kompensere en-til-en for en så betalingsvillig branche som betting-selskaberne,« siger han.

»Det er kritisk situation på et marked som det danske, som er relativt begrænset grundet størrelsen.«

»Tv-selskaberne kan kompensere via højere abonnementspriser eller reducere det, som de betaler for rettighederne,« forklarer Kenneth Cortsen.

Tv-aftalen med Superliga-klubberne løber til 2030, så en ny forhandling ligger ikke lige for.

»Superligaens samlede medieindtægter kan blive pressede, og vi kan som forbrugere med stor sandsynlighed opleve prisstigninger.«

Kundedata fra Danske Bank viser, at unge mænd i alderen 18 til 24 år i gennemsnit bruger 881 kroner om måneden på spilvirksomheder.

Det er mere end en fordobling siden 2020. Omtrent samme tal kan Sparekassen Kronjylland fremvise.

»Jeg er faktisk lidt chokeret,« lyder dommen over udviklingen.