»Det er mildt sagt katastrofalt at få to film dræbt på den måde.«

Filmproducent Mikkel Jersin fra selskabet Snowglobe kunne sidste år se millioner af kroner fosse ud ad vinduet og flere års arbejde gå til spilde, da coronakrisen lukkede landets biografer.

I foråret fik selskabet først premieren på deres nye Sidse Babett Knudsen-film 'Kød og blod' ødelagt af Mette Frederiksens nedlukning. Kun 11.921 danskere endte med at se filmen, da biograferne blev åbnet igen hen over sommeren.

Da Thomas Vinterberg i efteråret fik danskerne tilbage i biografen med 'Druk', håbede Snowglobe på, at deres anden satsning, Søren Kragh-Jacobsens stjernebesatte 'Lille sommerfugl', kunne følge trop i december, men filmen, som de satsede på kunne sælge næsten 300.000 billetter, endte med kun at sælge 60.371 styk, inden Danmark igen lukkede ned.

Sidse Babett Knudsen i 'Kød og blod'.
Sidse Babett Knudsen i 'Kød og blod'. Foto: Chr. Geisn / Scanbox
Vis mere

Når man er et mindre, selvstændigt dansk filmselskab, så er det noget, der kan mærkes hårdt på bundlinjen.

»Det var på en eller anden måde tragikomisk, da biograferne lukkede ned første gang. Vi vidste jo godt, at der var corona i samfundet, men at det kunne lukke biograferne ned på den måde og så dramatisk, det troede vi nærmest ikke på til at starte med,« fortæller Mikkel Jersin.

Når man laver film, booker man en spilleperiode i biograferne flere år i forvejen, og derfor kan man ikke bare rykke sin films premiere frem og tilbage efter behag, coronakrise eller ej.

Derudover havde Snowglobe brugt en masse penge på at reklamere for deres film, og pludselig gik de penge bare til spilde.

»Da biograferne åbnede første gang i forsommeren, havde vi fyret reklamepengene af, og det var samtidig svært at kommunikere ud til folk, at man altså godt kunne tage i biografen igen. 'Lille sommerfugl' er en del af Biografklub Danmark, så der kan man håbe på, at en masse medlemmer går ind og ser den, når det åbner op igen,« tilføjer Mikkel Jersin og nævner så et nyt problem:

»Selv om vi måske kan søge ny markedsføringsstøtte, så er spørgsmålet jo, om filmen er old news. Så skal vi jo ud og konkurrere med nye film som f.eks. James Bond.«

Filminstruktør Søren Kragh-Jacobsen lavede 'Lille sommerfugl'.
Filminstruktør Søren Kragh-Jacobsen lavede 'Lille sommerfugl'. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Vis mere

Som konsekvens måtte Snowglobe allerede i foråret afskedige medarbejdere. Derudover har både de og deres investorer investeret millioner i filmen, som de formentlig aldrig ser igen, fortæller Mikkel Jersin.

»Man bruger gerne mellem to og tre millioner på at markedsføre en dansk film. Omsætningstabet har derudover været cirka tre millioner – altså indtægter, som skulle fordeles mellem os og Nordisk Film.«

Og Snowglobe er ikke alene.

Selskabet Creative Alliance havde sidste år store forventninger til deres filmatisering af terrorangrebet på kulturhuset 'Krudttønden' med navne som Nikolaj Coster-Waldau og Lars Brygmann på rollelisten.

Filmen havde premiere lige op til den første nedlukning, hvilket 'desværre har resulteret i et økonomisk tab', lyder det fra producer Malene Blenkov, der ikke kommer det nærmere, end at det naturligvis var en kæmpe skuffelse.

Lars Brygmann (tv.) spiller rollen som Finn Nørgaard i filmen om angrebet på Krudttønden i 2015.
Lars Brygmann (tv.) spiller rollen som Finn Nørgaard i filmen om angrebet på Krudttønden i 2015.
Vis mere

Henrik Zein, adm. direktør hos Nordisk Film Productions, fortæller, at de havde håbet på at kunne sælge over 100.000 biografbilletter af deres Oscar-indstillede familiedrama 'En helt almindelig familie'.

Filmen med Mikkel Boe Følsgaard, der spiller en familiefar, der springer ud som transkønnet, nåede i slutningen af februar kun at sælge halvdelen.

»Til trods for at filmen blev produceret på et forholdsvist lavt budget, er vi ikke kommet hjem endnu,« lyder det fra Henrik Zein, der tilføjer, at de dog trods den pressede økonomi fortsat har gang i nye projekter:

»Det presser vores økonomi, at biograferne p.t. er lukket, og vi ikke har mulighed for at planlægge premierer for vores kommende film samt at sikre de bedste betingelser for lanceringen af filmene. Så selv om vi har opbygget noget erfaring ift. at deale med ukendte faktorer, er det meget langt fra optimalt.«

Mikkel Boe Følsgaard i 'En helt almindelig familie'.
Mikkel Boe Følsgaard i 'En helt almindelig familie'. Foto: Nordisk Film / Jonas Svensson
Vis mere

Mikkel Jersin fra Snowglobe sender en opsang til politikerne og særligt kulturminister Joy Mogensen, som han mener har svigtet.

»Vi er lidt fortørnede over, at der ikke er fundet en form for støtteordning, da vores salgskanal blev lukket ned. Danmark har med skiftende regeringer i årevis investeret i at få en rigtig god og blomstrende filmbranche og fostret talenter, der har fået os på verdenskortet. Det er katastrofalt, at når der så kommer corona, at man så ikke vælger at holde hånden over de juveler, man har bygget op.«

På den korte bane skal de nok klare sig, men med manglende indtægter kan det blive et problem for kommende projekter, tilføjer Mikkel Jersin:

»Lige nu arbejder vi på tv-serier, for det er for farligt kun at være afhængig af biograferne, hvis der kommer en ny form for corona.«

Opdateret 18. januar med følgende svar fra kulturminister Joy Mogensen:

»Der er ingen tvivl om, at produktionsselskaberne går igennem en svær tid lige nu. Regeringen har ud over de almindelige støtteordninger derfor tilført en ekstrabevilling på 20 mio. kr. i filmstøtte, og snart kan der også søges om 25 mio. kr. til tab på tv-produktioner. Disse midler vil kunne hjælpe produktionsselskaberne igennem en hård tid.«