Et par minutters søgen rundt på diverse hjemmesider med indbydende måltidskasser og et par klik med computermusen.

Og vupti! Aftensmaden er så godt som klar.

Eller i al fald råvarerne til den.

Danskerne vil mere end nogensinde før have bragt dagligvarerne helt hjem til hoveddøren. Ikke mindst bestillinger af de stadig mere populære måltidskasser, hvor ingredienserne på forhånd er afmålt og semi-fabrikeret fra leverandøren, er stukket helt af det seneste år.

Coronavirus har været den væsentligste årsag til, at e-handel med madvarer er taget på himmelflugt i 2020.

»Onlinehandlen har fået et ekstra boost,« siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i Nemlig.com, til TV2/Lorry.

Nemlig.com, som er en af de helt store spillere på markedet for levering af dagligvarer til døren, har siden coronakrisen satte ind fordoblet sin omsætning.

Samtidig har virksomheden ansat 900 nye medarbejdere, så den nu har 1.900 på lønningslisten.

Organisationen Dansk Erhverv har i en e-handelsanalyse, som udkom for nylig, regnet sig frem til, at danskerne brugte næsten to milliarder kroner på måltidskasser og dagligvarer på abonnement i 2020.

Mens en lang række brancher har lidt og stadig lider voldsomt under coronakrisen, har e-handel i Danmark generelt slået alle rekorder.

Der blev i fjor således omsat for ikke mindre end 154 milliarder kroner ved handel over nettet herhjemme.

Andelen af forbrugere, som har købt dagligvarer og mad og drikke online, er steget med 34 procent i 2020 i forhold til året før.

Sammen med bolig- og haveartikler samt hobby- og kontorartikler er dagligvarer dermed den branchekategori, der har haft den klart største fremgang under krisen, konkluderer analysen.