De kører i hele byen. I deres blå dragter og med en kæmpe firkantet rygsæk fyldt med mad.

Men maden i rygsækken er ikke fra pizzeriaet Il Locale i Aarhus. De har nemlig valgt, at sige nej tak til Wolt, Just Eat og andre udbringningsservices.

Og det er der én særlig grund til.

»Jeg synes, det er decideret udnyttelse, og de udpiner en i forvejen voldsomt presset branche,« siger Jakob Kristian Sørensen, der sammen med sin kæreste og bror ejer Il Locale.

Det hele startede under første nedlukning af landet.

Il Locale havde kun takeaway tilbage, og de stod ikke til at få nogen hjælpepakker.

Helt usikre på fremtiden, gik de ud med en opfordring til Wolt og Just Eat, som de på det tidspunkt samarbejdede med.

Meldingen var klar: Sænk kommissionen, så længe landet er lukket ned.

»Vi regnede ud, at når de havde taget deres kommission, og vi havde betalt lønninger og råvarer. Så var der to kroner tilbage til os for en pizza. To kroner! Til en pizza for hundrede kroner!,” siger Jakob Kristian Sørensen og tilføjer:

»De tager op til 30 procent. Det er jo et helt sindssygt tal.«

Just Eat reagerede på kritikken og satte kommissionen lidt ned. Wolt fastholdt.

»Vi kom tøffende igennem nedlukningen, og så genåbnede vi hele sidste sommer. På den måde var vi mindre afhængige af takeaway. Men det rumsterede stadig i hovedet på os, at det var en underskudsforretning. Vi ville ikke klare en nedlukning mere med de kommissioner,« forklarer Jakob Kristian Sørensen om situationen.

Og så ramte anden nedlukning.

Men i anden omgang valgte Il Locale, at der måtte andre boller på suppen.

Derfor opsagde de alle samarbejder med Wolt og Just Eat og startede med at køre med egne bude. Det har siden vist sig at være en god forretning.

»Det kunne mærkbart aflæses på vores økonomi allerede efter en måned. Selvom antallet af ordrer måske faldt en smule - og det er ikke ret meget - så er vores indtjening per ordre langt højere,« siger Jakob Kristian Sørensen.

Økonomien er dog ikke den eneste grund til, at han er glad for beslutningen.

»Nu har vi også bude, der rent faktisk er glade for deres arbejde, og som ikke er på provision. Provisionen gør det jo farligt. De kører rundt i myldretiden og får flere penge, jo hurtigere de gør det,”«siger han og fortsætter:

»Så for os har det betydet mere liv i huset med egne bude, og så er det ovenikøbet en bedre forretning. Så selvfølgelig er det det, vi gør.«

De nye bude for Il Locale har været på gaden siden foråret - og det er en beslutning, ejeren er meget glad for i dag.
De nye bude for Il Locale har været på gaden siden foråret - og det er en beslutning, ejeren er meget glad for i dag. Foto: Il Locale
Vis mere

Opfordringen fra Il Locale er også klar: Kære kollegaer, hvis I vil være med, så hjælper vi jer.

»Vi har hele tiden sagt til vores kollegaer, at vi har lavet en drejebog for, hvordan man gør. I kommer bare, og I får gratis adgang. Det kan redde jeres forretning.«

»Jeg vil skidegerne inspirere andre til at gå samme vej. Det er ikke særlig svært. På den måde får vi lavet lokale og gode arbejdspladser,« afslutter han.

B.T. Aarhus har forholdt Wolt og Just Eat kritikken.

Kommunikationschef for Wolt, Mikkel Tofte, svarer blandt andet:

»Jeg mener ikke, at vi er grådige. Wolt er et supplement til en velfungerende restaurant. Ekstra ordrer på toppen, fordi du under alle omstændigheder har tændt for kogepladen, lyset i køkkenet og venter på den næste ordre. Det er et supplement til restauranter, der har kapaciteten til at lave (meget) mere mad, men ikke har tilstrækkelig efterspørgsel til at udnytte kapaciteten optimalt.«

Direktør for Just Eat, Carsten Boldt, svarer blandt andet:

»For restauranter der selv leverer er provisionen 14 %, mens restauranter, hvor Just Eat også står for afhentning og levering, betaler 22. Dette synes vi bestemt ikke er dyrt, da vi hvert år bruger et meget stort tocifret millionbeløb på markedsføring og rabatter til vores næsten 1 million aktive kunder, hvor vi står for alt omkring leveringen, med indgået aftale med 3F, der sikrer vores leveringsbude fast timeløn, løn under sygdom, pension, feriepenge og mulighed for efteruddannelse.«

Se de fulde svar nedenfor.