Kolbrún Gunnarsdottir har fået nok.

Nok af at betale til Wolt, når hendes kunder bestiller mad til udbringning.

»Wolt tager 37 procent af salget, så det kan ikke betale sig for os,« siger hun til B.T.

Hun er medejer af en madvogn under navnet VeganDóttir i Aalborg, hvor hun langer burgere, salater og sandwich over disken. Alt sammen vegansk.

Men det er ikke uden problemer. 12. november skrev ejerne bag VeganDóttir et opslag på Facebook, hvor der blandt andet står, at 'der slet ikke kommer nok besøgende til, at vi kan overleve vinteren'.

Derfor kan det ende med, at madvognen omlægger til catering i vinterperioden, hvis ikke der kommer nok kunder.

Kolbrún Gunnarsdottir peger selv på vejret som en forklaring, da madvognen ikke har servering indendørs.

Samtidig skriver ejerne af VeganDóttir, at deres samarbejde med udbringningstjenesten Wolt heller ikke kan betale sig for dem, derfor vælger ejerne bag nu helt at afbryde samarbejdet med Wolt. Noget, som ifølge ejerne, ikke skyldes det lave antal kunder i de mørke og kolde tider.

»Det er noget, vi har besluttet i løbet af denne uge, efter et møde med Waiteer, som vi nu kommer til at indgå et samarbejde med i stedet for,« siger Kolbrún Gunnarsdottir.

Waiteer er en aalborgensisk leveringstjeneste, men findes i dag i flere danske, dog primært jyske, byer. De benytter sig også af cykelbude ligesom Wolt, når din burger eller sushi skal leveres. Men selvom det kan minde om Wolt, så er det ifølge Kolbrún Gunnarsdottir anderledes.

»Jeg ved ikke, hvor meget jeg må røbe, men det bliver noget helt andet end det, de andre har gang i,« siger hun.

Beslutningen om at vende Wolt ryggen var derfor åbenlys for Kolbrún Gunnarsdottir og de øvrige medejere.

Synes du, Wolt er griske?

»Ja, det er utroligt lidt, der er tilbage, når Wolt har taget 37 procent. Og de gange, vi har forsøgt at forhandle, har de ikke rykket sig.«

Men ifølge Wolt er der ikke tale om griskhed.

»Jeg mener ikke, vi er griske. Samarbejdet har genereret en betydelig indtægt for Vegandóttir. En indtægt, som jo netop er kommet i hus takket være den platform og den markedsføring, som Wolt tilbyder. At den kommer med et prisskilt, er ikke nogen hemmelighed, så når en samarbejdsaftale underskrives, kender begge parter til størrelsen på kommissionen,« forklarer Mikkel Tofte, der er kommunikationschef hos Wolt.

Han understreger, at Wolt ikke tager 37 procent, men rettere 30 procent - penge der går til blandt andet markedsføring, betalingshåndtering, logistik og kundesupport. De sidste syv procent, som VeganDóttir refererer til er moms.

Men det er ikke kun prisen for Wolt, der får VeganDóttir til at droppe udbringningstjenesten.

»Mange af vores kunder har sagt, at de ikke ønsker at støtte Wolt på grund af den måde, de behandler deres arbejdere på. Det er noget, vi også har tænkt på. Vi skal ikke være på en platform, vores kunder ikke ønsker at støtte,« siger Kolbrún Gunnarsdottir.

Hvornår den nye aftale med Waiteer træder i kraft ligger endnu ikke fast.