Corona-krisen har sendt flyselskaber i hele verden ud i en kamp for overlevelse.

Nu har krisen fået alvorlige konsekvenser for Norwegian, der mandag måtte begære deres pilot- og kabineselskaber i Danmark og Sverige konkurs.

Det oplyser det norske flyselskab i en pressemeddelelse.

»Dette har været en ekstrem tung beslutning, og jeg vil på det stærkeste beklage overfor de af vores medarbejdere, der nu bliver berørt,« siger Norwegians koncernchef Jacob Schram.

»Vi arbejder døgnet rundt for at komme igennem denne krise, sådan at vi på den anden side af dette kan komme på vingerne igen bedre og stærkere end nogensinde, hvor vi også kan tilbyde flere arbejdspladser for flyvende personale i fremtiden.«

Koncernchefen oplyser, at corona-krisen har ført til, at Norweigan - grundet myndighedernes rejserestriktioner - har måttet aflyse næsten alle flyvninger.

På trods af den manglende indtægt er der dog fortsat personaleomkostninger i flere lande, hvilket har fået Norwegian til at gennemføre en række tiltag for at reducere omkostningerne.

Alligevel er pilot- og kabineselskaberne i Danmark og Sverige mandag blevet begæret konkurs.



Begæringen berører ikke moderselskabet Norwegian eller pilot- og kabineselskaberne i Norge.

Det skyldes, at der i Norge findes hjemsendelsemuligheder, som indebærer, at staten står for alle lønomkostningerne i perioden, hvor en virksomhed er tvunget til at sende medarbejderne hjem. En tilsvarende ordning findes dog ikke i Danmark, og derfor er der stadig omkostninger, selvom hverken piloter eller kabinepersonale arbejder.

Norwegian har anmodet om statslige lånegarantier i både Sverige og Danmark, men selvom den første formelle ansøgning til de svenske myndigheder blev afsendt for en måned siden, er der fortsat ikke kommet konkrete likviditetstiltag.

Derfor har Norwegian altså mandag måttet begære deres pilot- og kabineselskaber i Danmark og Sverige konkurs, hvilket i alt påvirker 1571 piloter og 3134 kabineansatte i Sverige, Danmark, Finland, Spanien, Storbritannien og USA, mens de cirka 700 piloter og 1300 kabineansatte med base i Norge, Frankrig og Italien berøres ikke af dette.