Gummistøvledronningen Ilse Jacobsen, der af 25 nuværende og tidligere ansatte er anklaget for at have et ødelæggende arbejdsmiljø, få nu opbakning fra smykkedesigneren og bloggeren Mai Manniche.
'Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at denne hetz på ingen måde havde været den samme, hvis det var en mand. Og ja, som kvinde bliver man hurtigt en 'hård negl', hvis man er mand, er det cool, som kvinde er det åbenbart forkert,' skriver Mai Manniche i en e-mail til B.T.
Hun er mildt sagt ikke begejstret for, at nogle af medarbejderne står frem anonymt. Det er »i hendes verden ikke i orden«.
'Hvis man har noget på sinde, må det være med navn, ellers er det simpelthen for nemt at svine andre til. Med hensyn til de andre, der står frem, så er det selvfølgelig fint at fortælle om en dårlig oplevelse, så længe alle parter kommer til orde. Jeg savner dog i stor grad Ilse Jacobsens egen version,' skriver hun.
Den har B.T. forsøgt at få mandag - uden held. I stedet har vi talt med hendes mand, Jesper Bo Jacobsen, der mener, at kritikken er fordrejet.
»Det er blevet twisted, så det passer ind i en negativ artikel,« siger han og forklarer, at han kun kan genkende dele af kritikken.
Mai Manniche erkender, at hun ikke kender hverken Ilse Jacbosen eller hendes ledelsesstil.
'Jeg har kun mødt hende kort én gang. Men jeg reagerer på den voldsomme hetz, hun som kvindelig virksomhedsejer og arbejdsgiver er udsat for. Vi glemmer, at hun rent faktisk har formået at skabe en stor succes. Hvis hun virkelig er et monster, som beskrevet, så var det næppe muligt. Men som sagt savner jeg hendes egen version. Jeg ser en god arbejdsplads som et fælles ansvar,' skriver Mai Manniche.

Medarbejderne påstår, at arbejdsmiljøet er fyldt med 'ydmygelser, skældud og stress'. Er de for fintfølende, er Ilse Jacobsen for hård, eller hvad tænker du om det?
'Jeg tænker, der skal to til en tango. Og igen er det anonyme medarbejdere, så det har jeg svært ved at tage seriøst. Selvfølgelig skal man hverken ydmyge nogen eller skælde ud. Man undgår selvfølgelig ikke kritik i ny og næ - en kritik, som går begge veje og selvfølgelig skal serveres korrekt og respektfuldt. Ydmygelser hører selvfølgelig ikke til på en arbejdsplads,' lyder det fra Mai Manniche.
I stedet bør man som leder arbejde med dialog og respekt i sin kommunikation med medarbejderne.
'Samtidig er det er vigtigt at understrege, at medarbejderen har et stort ansvar også. Et ansvar for selv at bidrage til en god hverdag, at sige fra, hvis noget går galt, etc. At behandle kollegaer og kunder ordentligt. Vi er i virksomheden sammen, ikke hver for sig,' lyder det fra Mai Manniche.
