Hvis man vil lokke unge under 18 til fest, må man ikke gør det med alkohol. Det er simpelthen ulovligt.
Noget, festarrangøren Dream Events nu har måttet lære på den hårde måde.
Virksomheden, som arrangerer fester på blandt andet natklubber og barer, overtrådte nemlig ifølge Forbrugerombudsmanden lovgivningen, da den på Facebook inviterede til en omgang københavnsk festivitas kaldet 'FLOOR COPENHAGEN X LAST WINTER DAYS!'
'Adgangskrav: Minimum 16 år (ID bør kunne fremvises) – Eller 9. klasse,' lød det blandt andet i invitationen, der fortsatte:
'Mulighed for tilkøb af fri bar. Fri bar i sjusser, sodavand og øl 99 kroner i døren og 149 kroner i baren.'
Teksten fik foreningen Alkohol og Samfund til at klage til Forbrugerombudsmanden, der vurderede, at den ulovlige reklame skulle koste 20.000 kroner i bøde.
En bøde, som arrangøren har accepteret at betale.
Ifølge markedsføringsloven er enhver omtale af alkohol nemlig ulovlig i en reklame, hvis den er målrettet børn og unge under 18 år.
At *Dream Events' reklame var målrettet teenagere helt ned til 14-15 årsalderen var yderligere slemt, lyder det fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen:
»Det er en skærpende omstændighed, at Dream Events har målrettet sin markedsføring til børn i 9. klasse.«
Dream Events er dog langt fra alene om at have tiltrukket sig Forbrugerombudsmandens opmærksomhed.
De seneste år har myndigheden flere gange politianmeldt diverse fest-tovholdere for at overtræde loven.
I august 2021 blev Crazy Daisy i Svendborg således ved Retten i Kolding idømt en bøde på 2.500 kroner i en sådan sag.
I første omgang havde Forbrugerombudsmanden indstillet til en bøde på 10.000 kroner, men Retten i Kolding lod altså diskoteket slippe med at betale en fjerdedel.
»Diskoteker, natklubber og andre festarrangører må forvente at blive politianmeldt, hvis de reklamerer for arrangementer med alkohol til de helt unge,« understreger Christina Toftegaard Nielsen.


