Millioner af brugere, en salgspris på en halv milliard - og en tom pengekasse. Det er virkeligheden for den danske app-opfindelse Endomondo, der er ejet af amerikanske Under Armour.
Mere end 10 år efter, at de danske iværksættere Mette Lykke, Christian Birk og Jakob Jønck startede fitness-appen Endomondo, har firmaet bag stadig ikke leveret overskud ét eneste år.
Og nu er pengekassen tilmed også drænet for penge. Endomondos egenkapital er brugt op, og kontoen står nu i minus, skriver finans.dk.
Endomondo ønsker ikke at stille op til interview i sagen, men Under Armour skriver i en e-mail til finans.dk, at 'Endomondo er en vigtig del af Under Armours Connected Fitness-forretning og har spillet en nøglerolle i selskabets digitale strategi'.
Med Endomondo-appen kan brugerne registrere deres fitness, f.eks. en løbetur, og dermed holde øje med, om de forbedrer sig i forhold til tidligere.
Den idé har fået 34 millioner brugere verden over til at hoppe med på vognen, og i 2015 blev Endomondo solgt til den amerikanske producent af sportstøj Under Armour.
På det tidspunkt havde Endomondo leveret underskud på underskud for i alt 35,7 millioner kroner.
Og siden opkøbet er den negative stime fortsat med underskud på 5,9 mio., 7,5 mio. og 0,9 mio kr. i hhv. 2015, 2016 og 2017.
Det førte til, at Endomondo april sidste år fyrede knap hver tredje medarbejder for at tvinge omkostningerne ned i firmaet.
Og nu forventer Endomondos danske chef, Christian Lillelund, de første sorte tal på bundlinjen nogensinde.
»Vores forventninger til 2018 er positive, og vi tror på et overskud i år,« sagde han til Finans.dk i juni.
Under Armour valgte sidste år at nedskrive sin Connected Fitness-forretning, hvor Endomondo er én af i alt tre fitness-apps, med 28,7 mio. dollar (ca. 185 mio. kr.).