Den danske vin-app Vivino har netop rejst 155 millioner dollar, hvilket svarer til knap en milliard kroner, i en investeringsrunde.
Den 10 år gamle app skriver sig ind i en eksklusiv klub af få danske virksomheder, der har rejst penge af den størrelse.
Det er det kapitaltunge svenske investeringsselskab Kinnevik, der står bag størstedelen af investeringen i den nye runde. De står bag knap 500 millioner kroner. Britiske Sprints Capital og to eksisterende investorer i GP Bullhound og Creandum supplerer Kinnevik i investeringen, skriver Børsen.
Kinnevik har blandt andet også en større andel i den tyske online tøjgigant Zalando.
Vivino blev stiftet i 2010 af Heini Zachariassen og Theis Søndergaard og har siden sin start fået over 50 millioner brugere med på rejsen. Med sin mobiltelefon kan brugerne scanne en vinetiket og se, hvordan andre brugere vurderer den pågældende vin. Brugerne kan også købe vin igennem appen, hvor omkring 700 forhandlere er tilknyttet.
Appen har haft et boost i væksten under corona, da nedlukninger af restauranter og dele af detailsektoren sendte flere vinhandlere online. Det samme skete for vinproducenterne, der pludselig manglede de sædvanlige salgskanaler. Det gjorde, at Vivino fordoblede sin omsætning i 2020.
»Vi blev pludselig meget hotte. Det kunne jeg godt mærke på min telefon hen over sommeren,« siger Heini Zachariassen, der er en af medstifterne.
Den store kapitalindsprøjtning skal primært bruges på tre ting. Udvikling, marketing og nye kolleger.
Appen er i dag på 17 markeder. Ambitionen er at ansætte folk på alle markeder, da der i dag kun er fysisk tilstedeværelse på få af Vivinos markeder.



