'Butikken er lukket'
Det syn møder jævnligt de handlende på gågaderne i Roskilde.
Ifølge sn.dk er der nemlig 15 tomme erhvervslokaler på de to gader alene. Flere af dem har stået tomme i over et halvt år. Men hvorfor?
En af forklaringerne kan være de bycentre, der popper op i flere danske byer.
Roskilde har f.eks. RO's Torv. Og når det regner – hvilket man må sige, at det gør ofte i Danmark – søger de handlende til ly, læ og varme i centrene.
»I Køge har du ikke nogen døde dage, for der er ikke noget center - så der må du bare blive våd. Butikken har kun lige kunnet køre rundt - selv med en reduceret husleje,« fortæller en af de butiksejere, der måtte dreje nøglen om, Klaus Engberg.
Klaus Engberg har sammen med sin forretningspartner Janus Veggerby to butikker i netop Køge, og de ville også forsøge sig i Roskilde i tre måneder.
Men efter prøveperioden måtte de indse, at den nye butik ikke kunne køre rundt. Derfor lukkede de butikken i slutningen af januar.
Ifølge detail-ekspert Bruno Christensen bærer storcentrene ikke hele ansvaret for de tomme erhvervslokaler i landets gågader. Og dog.
»Man kan ikke konkludere, at storcentret stjæler kunderne fra gågaden. Bruuns Galleri (storcenter ved Aarhus Hovedbanegård, red.) trækker eksempelvis kunder til Ryesgade, som ligger lige rundt om hjørnet,« siger han til B.T. og fortsætter:
»Centrene er generelt attraktive. De har parkeringspladser, stort butiksudbud og en god varme, når der er koldt udenfor,« siger han og påpeger, at nogle butikker fra gågaden i Roskilde derfor - og Søborg for den sags skyld - er rykket ind byens nye centre, Borgen og RO's Torv, som jo efterlader tomme lokaler.
Men Klaus Engberg peger på, at butikker i gågaden foruden de varme og tørre indkøbscentre også udfordres af en voksende onlinehandel og en for dyr husleje.
Mens formanden for Roskilde Handel, Torben Stevold, er enig i, at onlinehandel spiller ind, så synes han ikke, huslejen for butikkerne er for høj.
Han påpeger, at lejerne selv forhandler prisen med udlejerne, og at udlejerne ikke er interesserede i at have tomme lokaler.
Dog mener han, at butikkerne generelt skal gentænke, hvordan de vil drive deres forretninger.
Han tror, der kommer mindre klassisk detailhandel og mere oplevelse fremover.