Den danske oplevelsesindustri er i knæ.

Og på trods af flere appeller fra både politikere og erhvervslivet ser det ikke ud til, at det bliver salget af gavekort, der skal holde hånden under industriens hårdtprøvede økonomi.

Det skriver Finans.

Særligt regeringen har lagt op til at støtte biografer, teatre og andre kulturtilbud med et gavekort i den svære corona-nedlukning.

Men appellen ser dog ikke ud til at have virket som ønsket. Langtfra endda.

Blandt andre melder både Det Kongelige Teater, Tivoli, Musikkens Hus og Nordisk Film Biografer om et markant fald i salget af gavekort op til jul i 2020 sammenlignet med året før.

»Vi er jo i en fuldstændig usædvanlig situation, fordi vi i slutningen af 2020 gik fra en følelse af genåbning til en ny nedlukning. Det, tror jeg, i den grad har påvirket danskernes købsvaner, for så forsvandt den optimistiske tilgang til den nære fremtid,« siger Magnus Restofte, der er kommunikationsdirektør i Det Kongelige Teater, til Finans.

Dansk Erhverv vurderer dog, at danskerne i stedet vil benytte sig af kulturtilbuddene i stor stil, når coronarestriktionerne bliver fjernet i løbet af foråret.

Regeringen har ellers indskrevet en pulje på 250 millioner kroner i finansloven for 2021, så virksomheder skattefrit kan forære deres medarbejdere et gavekort på helt op til 1.200 kroner.

Indtil videre har det dog ikke vist sig at have den ønskede effekt.