Mascha Vang, Christiane Schaumburg-Müller, Lisbeth Østergaard og Irina Olsen har det til fælles, at de er influencere, de har fået lavet kosmetiske behandlinger, som de offentligt har fortalt om, og så har de reklameret for, at Oslo Skin Labs kollegaenpulver holder dem fri fra rynker.

Men det giver ingen mening at influencere, som får kosmetiske behandlinger, reklamerer for et sådan produkt. 

Det siger to eksperter til Jyllands-Posten.

»De andre produkter (kosmetiske indgreb, red.) har jo en umiddelbar effekt og virker med det samme og over længere tid, så snart de er indsprøjtet. Så selv hvis kollagen havde en effekt, ville man ikke kunne se det på disse personer,« siger Andrea Heinz, lektor på Institut for Farmaci, Københavns Universitet, og påpeger, at der ikke finde 'direkte bevis på celleniveau for, at kollagen reducerer rynker'.

Christiane Schaumburg-Müller har også reklameret for Oslo Skin Labs kollagenpulver.
Christiane Schaumburg-Müller har også reklameret for Oslo Skin Labs kollagenpulver. Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Erik Obitz, der er speciallæge i dermatologi og indehaver af hudklinikken Dermocosmetic, kalder det for utroværdigt, at influencers siger, at de mærker en forskel med produktet.

Det er langt fra noget nyt, at kendisser reklamerer for kollagen. I 2021 skrev B.T. om skuespiller Mille Dinesen, som promoverede et såkaldt kollagenshot. 

Dengang fortalte sundhedsdebattør Morten Elsøe, at forskningen om kollagentilskud var mangelfuld.

»De fleste studier er enten direkte foretaget af eller betalt af producenter. Derfor kunne det være fedt, hvis der var nogle helt uvildige, som en forskningsgruppe på et universitet, der testede flere produkter på en stor gruppe mennesker,« lød det.

Influencernes foretrukne firma er som nævnt Oslo Skin Lab, der ikke ser noget problem med, at de influencere, som promoverer deres produkt, også får kosmetiske indgreb. 

»Et af de vigtigste udvælgelseskriterier for alle vore influencere og ambassadører er, at de er dedikerede brugere af vores produkt, og dette er også en forudsætning for det samarbejde, vi har med dem – desuden kommunikerer vi kun den effekt, de føler, de opnår som følge af kollagenindtaget,« siger Stephanie Irmov, kommerciel chef i Oslo Skin Lab, til Jyllands-Posten.

Tre af de nævnte influencere er ikke vendt tilbage på mediet forespørgsel.

Til Jyllands-Posten udtaler Lisbeth Østergaard dog, at hun ville bruge kollagen, selvom hun 'ikke fik penge for det'. 

De nævnte kendte kvinder har alle stået frem med hvilke kosmetiske behandlinger, de har fået hos klinikken N'Age.