Efter en byge af klager på de sociale medier, har Tivoli valgt at ændre en ny forlystelse få dage før åbningen. Nu kritiseres Tivoli for at lefle for en gruppe af ’curling’-forældre, men de holder fast i deres beslutning.

Fredag skulle Tivoli have slået dørene op for årets nye Halloween-forlystelse, som gennem resten af oktober skal skræmme livet af modige børn og voksne.

Men blot to dage inden åbningen af det nye spøgelseshus er den gamle have midt i København kommet i modvind på de sociale medier.

Spøgelseshuset havde fået titlen ’Det hjemsøgte børnehjem’, og det er noget, der har fået dele af danskerne op i det røde felt.

»Skam jer! Det er den mest usmagelige forlystelse uden nogen form for forståelse for den historiske kontekst samt for de mennesker, der rent faktisk har eller stadigvæk bor på børnehjem. Før i tiden truede man sine børn med, at de kunne komme på børnehjem – den tradition viderefører I åbenbart. Føj,« skriver blandt andet Facebook-brugeren Jacob Kange Rasmussen på Tivolis Facebookside.

Tivolis pressechef Torben Plank oplyser til BT, at man udover en masse vrede kommentarer på Facebook også har modtaget et brev fra en interesseorganisation, og derfor har man nu i 11. time valgt at ændre det nye spøgelseshus.

»Vi kan godt se pointen, og vi har ændret navnet til ’Det hjemsøgte’. Reklamekampagnen bliver justeret, selve spøgelseshuset er vi ved at gennemgå, og effekter er direkte blevet fjernet. Vi erkender, vi lytter og vi har reageret. Vores tanke var at spille med på et gys, der er historisk. Det var aldrig vores hensigt at støde nogen eller skubbe nogen fra os,« siger Torben Plank.

Efter Tivolis undskyldning er stemningen imidlertid vendt på de sociale medier, og nu beskyldes de for at lefle for et mindretal af ’curlingforældre’.

»Curlingforældre slår til igen. Der er tilbud på Pampers. Kære forældre tør øjnene og bliv voksne,« lyder det blandt andet fra Facebook-brugeren Henrik Olsen.

Tivoli står dog fast på sin beslutning og siger til BT, at man ikke har mere at tilføje.

»Vi har taget den beslutning, som vi fandt bedst. Havde vi holdt fast, havde du spurgt om det,« lyder det fra pressechef Torben Plank.

Han bakkes op af Willam Atak, der, som administrerende direktør for kommunikationsbureauet SafeOnNet, hver dag hjælper firmaer med at håndtere dårlig omtale på internettet.

»Tivoli har gjort det rigtige. De vil aldrig kunne vinde sådan en sag, så de kan ligeså godt lukke den ned med det samme. Med de nye sociale medier er magtrollerne skiftet, så det er forbrugerne, der har kontrollen, og det ved de godt,« siger direktøren.

Willam Atak fra SafeOnNet
Willam Atak fra SafeOnNet Foto: PR foto
Vis mere

William Atak tilføjer, at Tivoli, ovenpå en række sager om for lav lyd til koncerter og ulovlige reklamer i forbindelse med Tivoli Casino, heller ikke kan tåle meget mere negativ omtale.

»Tivoli har været i modvind flere gange, og det har været med til at trække brandet ned. Når de beklager inden for de første 24 timer, får de forbrugerne til at tænke ’vi fik ret’, og den model, viser vores analyse fra foråret, virker.«

Facebook-brugeren Steffen Christensen kan imidlertid ikke lade være med at lave sjov med situationen: