De fleste har været godt irriterede over at se, at priserne for smør har været på konstant himmelflugt i over et år. 

Men lige nu er der udbrudt en regulær priskrig, når det gælder smør. 

Lad os kaste et blik på priserne:

I Netto, der ejes af Salling Group, koster 200 gram Kærgården 15 kroner, men der er billigere smør af samme mærke at hente hos konkurrenterne. 

Hos Kvickly og SuperBrugsen, som dagligvarekoncernen Coop driver, reklameres der lige nu for Kærgården til 12 kroner, men så må man maksimalt købe 6 pakker per kunde.  

Tager man et kig hos discountkæden Lidl, så er der endnu mere at spare for en pakke smør. 

6 kroner for en pakke
Under Black Friday, der jo er nu på fredag 29. november, koster en pakke Lurpak godt nok også 12 kroner.

Men for kunder, der har downloaded Lidls app, og derfor er medlem af Lidl Plus, så er prisen den halve. 

Det vil sige, at 200 gram Lurpak kan købes for seks kroner, men man må så kun tage tre pakker.  

Hvorfor er der så den her priskrig om smør lige nu? 

Ifølge detaileksperten Bruno Christensen er der lige nu en overgangsperiode, inden julehandlen for alvor går igang. 

»I denne periode skal der noget ekstraordinært til for at stimulere salget, og derfor er smør en sikker vare på tilbud. Billig smør giver flere kunder i butikken, inden handlen i dagligvarekæderne i midten af december eksploderer,« siger han.  

Har du lyst til at starte med at investere, men ønsker ikke at bruge timevis på at læse op, så frygt ej. I seneste afsnit af Spar Kassen får du den helt simple indføring, som selv børn kan forstå.

Lyt med på Spotify, Apple Podcast eller herunder: