Da Rema 1000 skar 20 procent af mængden i deres kødbakker, eksploderede debatten.
Nu - fem måneder senere - melder supermarkedsgiganten ud, hvordan det er gået siden.
Tallene taler sit klare sprog.
I alt er salget af oksekød faldet med 10 procent, siden Rema 1000 blæste til kamp mod madspild og for en reduktion i danskernes kødforbrug, skriver Avisen Danmark.
Da B.T. ringer til Rema 1000, er det en begejstret kommunikationschef, der tager røret:
»Det er gået præcis, som vi havde håbet, for rigtig mange af vores kunder vil gerne reducere deres kødforbrug. Oksekød er en af de mest klimabelastende kødvarianter, der findes, så at vi kan hjælpe danskerne lidt på vej, er vi glade for,« siger kommunikationschef i Rema 1000, Jonas Schrøder.
Og det selvom ikke alle var enige, da supermarkedet meldte ud af oksekødet skrumpede. Facebook glødede med tusindvis af vrede kommentarer og sure smileys.
Kommunikationschefen understreger dog, at »overordnet er vores kunder rigtig glade og har taget godt imod tiltaget.«
Mens Rema 1000 sælger 10 procent mindre oksekød, er salget steget et andet sted.
»Flere af vores kunder vælger at købe lidt mere af det hvide kød, som fisk, gris og kylling, der også har en mindre klimabelastning. Det er en bevægelse, som vi gerne vil være med til at inspirere til.«
Du kalder det at inspirere. Nogle vil nok mene, at I agerer Big Brother og er politiske, når I forsøger at påvirke folk i retning af at fravælge oksekød?
»Det er ikke en løftet pegefinger og vi er ikke på vej ind i politik. Det lader vi Christiansborg og politikerne om. Men vi har en holdning til de varer, vi sælger, og vi vil gerne være med til at give vores kunder muligheden for at være med på en lidt mere klimabevidst rejse.«
Men hvorfor skal I bestemme det?
»Man må købe alt det kød, man vil, og vi sælger også stadig store pakker oksekød.«
Er det her i virkeligheden ikke bare en skjult prisstigning?
»Vi har jo sænket prisen tilsvarende, og hvis du kigger i forhold til vores konkurrenter, så er det den samme kilopris, vi har.«
Så det ikke blevet dyrere for kunderne?
»Det er jo ikke sådan, at vi har låst prisen fra før. Men vi er fuldt ud konkurrencedygtige med vores konkurrenter, så prisen er kun fulgt med i forhold til inflationen,« understreger Rema 1000s kommunikationschef.
Nettet kogte bogstavleg talt, da Rema 1000 gjorde oksekødspakkerne mindre. Læs mere HER.

