Der var travlt i Fleggaard-kædens største grænsebutik, i Flensborg-forstaden Harrislee.

Aldrig tidligere den således haft så stor påskeomsætning som i den forgangne uge. Rekord, simpelthen.

Men det var bare her, det gik allerbedst i helligdagene.

Faktisk har der været travlt i alle Fleggaard-butikker – samt også i koncernens Calle-butikker:

  • Samlet set var omsætningen 15 procent højere end i påsken sidste år.

  • Andelen af kunder var seks procent højere end i 2024.

»Påsken er altid højsæson for grænsehandel, men i år har den været helt ekstraordinær, og kunderne har fyldt flere dagligvarer og kølevarer i indkøbsvognen end tidligere år,« konstaterer direktør Lars Mose Iversen.

Og udvalget af de varer, som kunderne har slæbt ud i bagagerummene på deres biler, har været bredt.

Det har ikke bare været de sædvanlige 'grænsevarer':

  • Salget af dagligvarer og husholdningsprodukter er steget med 20 procent siden sidste år.

  • Salget af vin og spiritus er også steget med 20 procent.

»Vi ser den stigende omsætning fordele sig på begge grupper af varer, fordi danskerne i stigende grad er blevet bevidste om, at de også kan spare på at handle dagligvarer hos os,« siger direktør Lars Mose Iversen:

»De klassiske grænsehandelsvarer som øl, sodavand, vin og spiritus kommer i kurven uanset hvad, når vejen lægges forbi en af vores butikker.«

Tidligere på året sænkede man priserne på en lang række produkter – også dagligvarer – hos Calle og Fleggaard, og det mener direktøren er blevet bemærket hos kunderne.

»Det fokus, vi har haft på at sætte priserne ned på de almindelige dagligvarer, har bidt sig fast i danskernes bevidsthed, og det mærker vi tydeligt effekten af på salget,« siger Lars Mose Iversen.

Vil du have gode pengevaner til sommerferien? Så lyt med på Spotify, Apple Podcast eller her: