Lidl er netop kommet med et aggressivt udspil i det, en ekspert kalder priskrig. Et udspil, som har skabt prisnedgang hos konkurrenter.
Det er dog ikke alle steder, der er prissænkelser. Alligevel skal danskerne ikke tro, at det sidste er sagt med hensyn til de lavere priser. Heller ikke hos den største danske dagligvarespiller.
For eksperter mener, at Salling Group, der er markedsleder, sagtens kan have gode nyheder i vente for kunderne, selvom de ikke er gået med ned på pris.
Hos Salling Group erkender man, at der i denne omgang er højere priser på listen af fødevarerne hos dem, som du kan læse længere nede i artiklen.
Alligevel siger ekspert, at man ikke skal fortvivle som kunde i Netto eller Bilka.
»Jeg mener bestemt, at de hos Salling Group overvejer, hvordan de skal reagere,« siger dagligvareekspert Bruno Christensen, der har 60 års erfaring fra dagligvarebranchen.

Lidl sænkede prisen på 100 varer, som, de meldte ud, er vigtige for danskerne. Af dem fik B.T. udleveret en liste med 25 varers konkrete prisreduktion.
B.T. har tjekket priserne hos flere konkurrenter. Hos Rema 1000 kan man tydeligt se på de sammenlignelige varer på listen, at de er gået med ned i pris.
Hos Salling Group er det dog som nævnt en anden historie.
Hos både Netto og Bilka To Go har de beholdt prisen, som den så ud, inden Lidl kom med priskrigs-udspil.
»Det er min klare overbevisning, at de ikke sidder det her fra Lidl overhørig. De vil generelt ikke tillade, at det er andre på det danske dagligvaremarked, der fører an på prisen,« tilføjer Bruno Christensen.
Noget, som ekspert Per Østergaard Jacobsen, er enig i. Han er ligeledes ekspert i dagligvaremarkedet og ekstern lektor på CBS.
»Hos Salling Group vil de gerne føre taktstokken,« siger han.
Hos Salling Group forklarer de, hvorfor de på de pågældende varer ikke er så billige som Lidl.
»Hvis vi skulle danse, hver gang konkurrenterne bød op, kunne vi ikke lave andet,« siger Jacob Krogsgaard Nielsen, der er pressechef hos dagligvaregiganten.
»Derudover er det også vigtigt at understrege, at vi fokuserer på at være attraktive over en bred kam.«
Han tilføjer om de konkrete priser, som her er taget med i priseksemplet:
»Dermed ikke sagt, at vi ikke altid helst vil ligge i toppen, når priserne bliver undersøgt. Vi vil gerne være så konkurrencedygtige som muligt.«
Flere af de varer, Lidl har sænket prisen på, er nogen, man kan se, ligger danskerne meget på sinde. Er I på plads på prisen?
»Jeg har ikke været denne liste nidkært igennem. Der findes jo ofte mange valgmuligheder for en enkelt vare,« siger Jacob Krogsgaard Nielsen og uddyber:
»Vi har et klart mål om at være skarpe på pris, men for at afdække det fulde billede skal man nok tjekke op mod 100 varer bredt og inkludere tilbud.«
Ville I ligge jer i top på et sådan pristjek?
»Jeg kan ikke spå om, hvorvidt vi ville vinde, men der ville tegne sig et billede af, at på tværs af vores branche og i særdeleshed i discountkæderne ville vi ligge utrolig tæt på hinaden.«
Om Salling Group har nogle prisfremstød på vej kan pressechefen ikke sig noget om.
Fødevarepriserne er generelt steget med 30 procent på bare fire år, og det er noget, der derfor ligger danskerne dybt på sinde.
Du kan se listen over priseksemplerne herunder:
