Mikael Hertig på 75 år er godt og grundigt træt af en tendens, der lige nu breder sig i dagligvarebutikkerne.
Igen og igen ser han, at leverandører og dagligvareforhandlere sniger prisstigninger ind på gængse produkter.
Det sker ved, at mængden i pakkerne med fødevarer bliver mindre, uden priserne følger med.
»Det er svært at gennemskue om den pris, der står med stor skrift på pakken, egentlig er rimelig i forhold til vægten på varen,« siger Mikael Hertig, der er gæsteforsker i forvaltningsret på Syddansk Universitet.
Mikael Hertig er frustreret over det såkaldte shrinkflation, som er det engelske udtryk for, at pakkerne skrumper, men varen stadig koster det samme.
Det er samme problem, Jens Aage Jensen og Dan Henriksen har raset over de seneste dage.
Begge nævner, hvordan pakkerne med eksempelvis oksekød er blevet mindre, men omvendt kan man se, at priserne for oksekød er steget heftigt.
For at gøre det mere simpelt at vurdere, om der gøres en rimelig handel, foreslår Mikael Hertig, at dagligvarekæderne i stedet fremhæver kiloprisen på varen.
»Jeg mener, at en måde at gøre den reelle pris mere synlig for forbrugerne er, at kiloprisen eller literprisen mærkes på en mere synlig måde end i dag,« siger han og tilføjer:
»Det vil gøre, at sandheden kommer frem, og der er en mere troværdig pris på varen.«
Rema 1000: 'Dejligt input'
Rema 1000 tog sidste år den beslutning at gøre flere pakker med oksekød mindre.
Eksempelvis er pakker med 8 til 12 procent fedt er faldet fra 500 gram til 400 gram, og pakker med 4 til 7 procent fedt er reduceret fra 400 til 350 gram.
B.T. har forelagt forslaget fra Mikael Hertig om at fremhæve kiloprisen tydeligere til Jonas Schrøder, der er kommunikationschef i Rema 1000.
»Det er altid dejligt at få input fra kunder, så jeg giver det videre,« siger han.