Hvilken supermarkedskæde har de mest tilfredse kunder?

Det har Loyalty Group nu undersøgt, og i det supermarked, hvor kunderne giver den højeste score, har de svært ved at holde armene ned. Men én specifik ting gør, at der er risiko for, at kunderne er mindre tilfredse næste år. 

Vinderen er discountkæden Rema 1000, der med 69 indekspoint har fået den højeste score af kunderne. 

 »Det er vi faktisk super stolte over. Det er en måling, hvor kunderne fortæller om, hvordan de ser på deres dagligvarer,« siger Jonas Schrøder, der er pressechef hos Rema 1000, og tilføjer: 

Rema 1000 er nummer et på Loyalty Groups brancheindex.
Rema 1000 er nummer et på Loyalty Groups brancheindex. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Vis mere

»At vi er placeret som et på listen, kan vi virkelig kun sige tusind tak til vores kunder for.«

Faktisk har Rema 1000 de sidste ni år ligget nummer et på listen over dagligvarebutikker med de mest tilfredse kunder.  

»Rema 1000’s fokus på den nære kundeoplevelse og konkurrencedygtige priser har igennem de seneste ni år været en massiv succes blandt de danske kunder,« siger Lars Jepsen, der er researchchef og seniorkonsulent hos Loyalty Group.

Der er en risiko
Men det er ikke sikkert, at Rema 1000 også næste år løber med førstepladsen.

For et par uger siden meldte Rema 1000 nemlig ud, at de vil sælge pakker med mindre oksekød

'I Rema 1000 tager vi nu et stort skridt for at hjælpe kunderne med at nedbringe forbruget af oksekød – og dermed reducere belastningen for klimaet,' skrev Rema 1000 blandt andet i et opslag på Facebook. 

Og det fik mange personer til at føle, at de blev pålagt at spise mindre kød. 

»Folk bryder sig ikke om at blive påduttet, hvad der er den korrekte holdning, når de skal handle ind. Forbrugerne skal helt selv bestemme, hvad de vælger at købe, uden det på nogen måder antydes noget om, hvad man bør købe,« sagde Bruno Christensen, der er detailhandelsekspert 1. oktober til B.T.

En af de utilfredse kunder var Tom Kaalund fra Taastrup.

»Nu stopper jeg med at købe kød hos Rema 1000. Kæden skal ikke blande sig i, hvor meget kød jeg eller andre kunder skal spise,« sagde han. 

Lars Jepsen er da også meget spændt på at se, om den her sag om oksekødet får førstepladsen til at vakle for Rema 1000. 

»Kæden tager i år nogle risikable beslutninger eksempelvis i forhold til kødpakkers størrelser, og det skal blive spændende at se, om det bliver straffet for det i næste års tal,« siger han. 

Se her, hvor dagligvarekæderne placerer sig på listen:

Foto: Loyalty Group
Vis mere

Sune Malthe-Thagaard, chefanalytiker i Totalkredit, dissekerer boligrenterne, omlægning af boliglån og kommer med konkrete råd til førstegangskøbere.

Lyt med på Spotify, Apple Podcast eller herunder.