Flæskestegen, risalamanden, de brunede kartofler, julegodterne, gaverne...
Ja, der er meget, der skal være styr på til juleaften, og det mærker man i den grad i de danske forretninger – på godt og ondt.
Forretningerne nyder godt af de storstilede indkøb, men julestemningen lader derimod noget tilbage at ønske, lyder det eksempelvis fra en købmand i den nordjyske by Brønderslev.
»Vi skriver kun den 8. december, men vi mærker allerede, at julestressen er ved at indfinde sig. Lunten er lidt kort, tonen lidt mere skarp end vanlig,« skriver Rema 1000 på Østergade i Brønderslev på Facebook mandag.
Noget medarbejderne i mange danske pakkeshops også har oplevet på egen krop.
Udviklingen får nu Rema 1000-købmanden i Brønderslev til at komme med en opsang og en opfordring til de stressede og fortravlede julekunder:
»Respektér begrænsningerne – og vores personale,« lyder det.
Købmanden understreger i Facebook-opslaget, at det ikke er kassemedarbejderne i butikken, som har besluttet, at en kunde maksimalt kan købe to flæskestege på tilbud.
»Husk på dette: Det er ikke kassepersonalet, der laver reglerne. De er bare mennesker der passer deres arbejde og tilfældigvis skal sikre, at reglerne overholdes, så alle får en chance for at få deres vigtige julevarer,« skriver Rema 1000 på Østergade i Brønderslev i opslaget.
I stedet opfordrer købmanden kunderne i julehandlen til at finde... ja, julestemningen frem.
»Vores personale kæmper en brav kamp mod julestressen bag kassen. Hvis du møder dem med et venligt smil og husker på, at de blot passer deres arbejde, gør du deres dag meget nemmere.« lyder det.
Hvis kunderne møder personalet med venlighed og forståelse, vil det ifølge Rema 1000-købmanden bidrage til at holde »julestressen nede og julehumøret oppe«.
