»Vi har ekstra travlt med corrections, som vi kalder dem, i december.«
Claus Nykjær er analysechef i eTilbudsavis, hvor de fleste dagligvarekæder har deres aviser, og julemåneden byder på ekstra mange af en særlig type opgaver.
For kædernes indbyrdes kamp om julekunderne er så intens, at de faktisk også sidder og ændrer priser, efter katalogerne er udgivet.
Så hvis du som kunde har undret dig over, at en pakke smør stod til ni kroner den ene dag og otte kroner den næste, er det formentlig ikke fordi, du er ved at blive skør.
Det kan bare være, at man fra dagligvarekædens side vurderede, at prisen var for høj.
»Jeg har den dag i dag aldrig hørt kunder brokke sig over det, for butikkerne justerer jo altid nedad, når de gør det,« siger Claus Nykjær.
Det er nemlig rigtig vigtigt for kæderne at lokke kunderne ind lige nu.
Op til jul er folk glade for at købe større ind, end de plejer.
Dermed kan slutspurten i december hive 20 procent af årets fortjeneste hjem, som Allan Rosborg, der er specialist i indkøbsadfærd i analysefirmaet Kauza, tidligere har fortalt B.T.
Onsdag er som regel dagen, hvor man kan læse de nye tilbudsaviser.
Det kan dog ske, at kæderne altså ændrer priser, der ikke er skarpe nok.
Desuden er der nogle kæder, der holder lidt på avisen, inden de sender den ind til eksempelvis eTilbudsavis.dk.
»Du får mig ikke til at nævne navne, men det er rigtigt,« siger Claus Nykjær.
»Der er kæder, der lige sidder og vurderer, om der er ting, der skal justeres i sidste øjeblik.«
Traditionen tro er det især produkter som smør, flæskesteg og sodavand, der er ekstreme tilbud på her i december.
Således kan man også se i tilbudsaviserne for uge 51, der rækker frem til lige inden jul, at der er vilde tilbud på Kærgården til 7,50 kroner per pakke og flæskesteg til 6,95 kroner for et halvt kilo.
Et fald, der eksempelvis for smørrets vedkommende er på mere end 76 procent fra den normale pris på 31,95 kroner.
