Mens Fleggaard sælger hakket oksekød til 75 kroner kiloet, tager danske supermarkedskæder helt op til 124 kroner.
B.T. har forsøgt at få svar fra både Rema 1000 og Salling Group, der står bag Føtex, Bilka og Netto. Rema har afvist at stille op til interview, mens Salling ikke har svaret inden deadline.
Til gengæld erkender Coop – der driver SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Kvickly og 365discount – at prisforskellen formentlig skyldes, at »de har andre indkøbspriser.«
Sådan lyder det fra Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop-koncernen.
Han peger samtidig på forskelle i afgifter, momssatser og lønninger som en del af forklaringen på de højere priser i Danmark.
»Det giver ikke så meget mening at sammenligne med, hvad det koster i et andet land. Det er mere relevant at sammenligne med andre i Danmark, for vi har et andet omkostningsniveau,« siger han.
Men hos Fleggaard afviser direktør Lars Mose Iversen, at det alene handler om, at forretningen ligger i Tyskland.
»Det er klart, at den lavere tyske fødevaremoms også er en medvirkende faktor. Men hverken tysk moms eller det, at vi er en tysk virksomhed, er forklaringen på, at vi er konkurrencedygtige i forhold til dagligvarehandlen i Danmark, siger han.
Han fremhæver derimod Fleggaards forretningsmodel:
»I stedet for slagtilbud kører vi altid med lave priser. Det betyder, at vi trækker flere kunder til. Og når vi trækker flere kunder til, kan vi tillade os at have en lav fortjeneste på den enkelte vare.«
'Nyt for mig'
Det overrasker Coop, at Fleggaard ikke kører med slagtilbud.
»Det er i hvert fald nyt for mig. Det må man jo selv vurdere, hvis man vil køre gennem den meningsløse trafik ned til grænsen,« lyder det fra Jens Juul Nielsen.
Men hvorfor dropper I ikke bare slagtilbud – og kører med faste lave priser?
»Hvis vi ikke har slagtilbud, så er jeg bange for, kunderne tager over til konkurrenten,« medgiver han.
Læs også: Rema 1000-kunde siger fra: ‘De tager pis på os!’
