I fremtiden kan det gå hen og være slut med supertilbud på smør, der får kunder til i en periode at valfarte til supermarkederne.
I hvertfald advarer Niels Jensen, der for nylig stoppede som direktør for brancheforeningen Mærkevareleverandørerne, om, at det er en usund forretning, når supermarkederne pludselig satser på store kampagner.
Der skriver retailnews.dk.
Niels Jensen forklarer, at forbrugerne tilpasser deres indkøb efter meget skarpe tilbud, som priskrigen på smør jo er et eksempel på.
Men dagligvarekæderne og leverandører bliver nødt til at gå væk fra den store fokusering på kampagnetilskud, som han kalder det, når der føres priskrig om en bestemt vare.
»Det er ikke sundt, at vi er nået til et punkt, hvor tilskuddene er så store, som de er, og man får så store prisgab mellem kampagne- og hyldepris. Det er meget ekstremt i Danmark,« siger han til mediet.
Hos dagligvarekoncernen Coop, der sidste år viste et kæmpe underskud, kan man godt forstå advarslen.
»Man kan bestemt godt argumentere imod disse elevator-priser, men kendsgerningen er, at det er sådan kunderne foretrækker det i Danmark,« siger Jens Juul Nielsen, som er informationsdirektør i Coop, der driver Kvickly, SuperBrugsen, Daglig'Brugsen og 365discount.
Han mener dog ikke, at priskrigene med supertilbud på eksempelvis smør bør droppes.
»Vi er først og fremmest fokuseret på vores kunders behov og ønsker. Derfor tror jeg ikke, at vi står over for et skifte,« siger Jens Juul Nielsen.
I forbindelse med priskrigen om smør fortalte B.T. både om familien, der har hamstret 120 pakker smør, og om Jytte Elmholt, der var dybt frustreret over dem, der hamstrede.
Senest er det kommet frem, at der er nye hverdagsvarer, som Rema 1000 og Netto fører priskrig om. Læs mere HER.

