Christian Prudhomme nævnte den flere gange. Og han fik ændret den oprindelige rute i Danmark på grund af den.

Storebæltsbroen.

Den franske Tour de France-boss lagde i forbindelse med torsdagens præsentation af de tre 2021-etaper i Danmark ikke skjul på, at han har et godt øje til Storebæltsbroen.

»Det er meget vigtigt at have en god målstreg med sport og entusiasme,« sagde Christian Prudhomme blandt andet på Københavns Rådhus:

Storebæltsbroen set fra en af pylonerne.
Storebæltsbroen set fra en af pylonerne. Foto: Erik Refner
Vis mere

»Storebæltsbroen symboliserer den helt rigtige målstreg.«

Den franske Tour-konge nævnte efterfølgende i flere interview til diverse medier igen og igen Storebæltsbroen som et spektakulært skue for cykelløbet.

Det er på anden etape, at rytterne i feltet skal krydse den store danske bro, der forbinder Fyn og Sjælland. Den køres 3. juli.

Her skal rytterne starte i Roskilde og køre ca. 190 kilometer, inden målstregen skal krydses lige på den anden side af Storebæltsbroen, i Nyborg.

Christian Prudhomme og Lars Løkke Rasmussen ved torsdagens pressemøde.
Christian Prudhomme og Lars Løkke Rasmussen ved torsdagens pressemøde. Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

Nærmest samtidig med, at Christian Prudhomme stod på Københavns Rådhus og præsenterede de tre danske etaper med statsminister Lars Løkke Rasmussen og Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), kom det frem, at netop Storebæltsbroen havde været skyld i, at det oprindelige danske Tour de France-bud måtte laves om i sidste øjeblik.

Tour de France-arrangørerne ASO ville have Nyborg som målby på førnævnte anden etape og ikke Odense, som ellers var det oprindelige bud fra Danmark.

»I forhandlingerne viste det sig, at der var et ufravigeligt, sportsligt krav fra ASO om, at de gerne ville have et ræs over Storebæltsbroen med mål umiddelbart efter broen. Det er vi selvfølgelig ærgerlige over, men det er deres sportslige beslutning. Omvendt jeg vil sige, at jeg glæder mig til at hoppe i toget og køre et kvarter til Nyborg for at kunne følge den største sportsbegivenhed nogensinde på dansk jord,« kunne Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), fortælle.

Til det sagde Christian Prudhomme: »Vind er måske endnu vigtigere end bjerge. Vi er kede af det på Odenses vegne, men af sportslige hensyn er det vigtigt og nødvendigt med målstreg tæt på broerne,« lød det fra Tour de France-chefen.

De tre etaper i Danmark ser således ud:

  • 2. juli: 13 kilometer lang enkeltstart i København.
  • 3. juli: 190 kilometer fra Roskilde til Nyborg.
  • 4. juli: 170 kilometer fra Vejle til Sønderborg.