»Folk skal begynde at respektere hinanden og forstå de forskellige værdier og perspektiver.«

Så klar var udmeldingen fra Bjarne Riis torsdag, da hans hold NTT Pro Cycling afholdt et digitalt pressemøde.

Emnet faldt på cykelsportens forretningsmodel, som er blandt sportens allermest udsatte, fordi holdene kun i ringe grad selv kan skabe indtægter og derfor i høj grad lever af sponsorater.

Derfor gør coronavirus ekstra ondt på cykelsporten, og den danske team manager havde en helt klar holdning til spørgsmålet om, hvorvidt forretningsmodellen bør gentænkes.

Bjarne Riis og NTT-ægteskabet blev offentliggjort i januar på Hotel D'Angleterre i København. Bjarne Riis sidder i grå jakke, mens NTT-holdejer Douglas Ryder sidder yderst til venstre.
Bjarne Riis og NTT-ægteskabet blev offentliggjort i januar på Hotel D'Angleterre i København. Bjarne Riis sidder i grå jakke, mens NTT-holdejer Douglas Ryder sidder yderst til venstre. Foto: Liselotte Sabroe
Vis mere

»Måske er det her en mulighed for at kigge på en ny forretningsmodel. Men løsningen er ikke bare at sige, at man vil have en ny model. Man skal komme med forslag. Vi skal være voksne og tage det på et helt andet niveau. Stoppe med at anklage hinanden for alt muligt,« mener Bjarne Riis.

»Det her er muligvis ikke den rigtige model, men parterne må sætte sig sammen og have en snak, samtaler og noget kommunikation,« siger han man henvisning til løbsarrangører, løb, ryttere, Det Internationale Cykelforbund og øvrige interessenter.

Snakken om cykelsportens forretningsmodel har stået på i årevis.

Men ifølge Bjarne Riis har sporten aldrig gjort det, der skulle til, for at emnet reelt er blevet taget op på den bedste måde.

Grundet cykelsportens natur er der ikke billetindtægter, som der eksempelvis vil være ved fodbold eller håndbold.

Pengene ligger hovedsageligt i sponsorater og tv-transmissioner.

Førstnævnte hænger ikke på træerne, og sidstnævnte er der ingen af for tiden, da der slet ikke køres nogen cykelløb.

»Jeg har aldrig set ordentlige samtaler mellem alle interessenterne i al den tid, jeg har været i sporten. Der har altid været en kamp, og hvis man kalder det for kommunikation, er det forkert. Jeg tror, at det er tid til, at cykelsporten står sammen, kommunikerer sammen,« siger han.