Mere og mere tyder på, at verdens største cykelløb kommer til Danmark.

Onsdag forærede Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, nemlig en gul førertrøje til statsminister Lars Løkke Rasmussen, og med dét blev der sendt endnu et kraftigt signal om, at Tour de France meget vel får en start på dansk jord. Du kan se Macron overrække gaven til Lars Løkke øverst i artiklen

Det har da også længe været på tegnebrættet, at Tour de France skulle til Danmark, hvor man med blandt andre Københavns Overborgmester, Frank Jensen, i spidsen har arbejdet intenst for at få det franske cykelløb til landet med start i 2021.

Og efter det franske besøg i København, hvor løbsdirektøren for Tour de France, Christian Prudhomme, også har været en del af delegationen, så er det da også en yderst optimistisk overborgmester, som B.T. snakker med:

»Jeg må sige, at jeg er endnu mere optimistisk nu, end jeg har været på noget andet tidspunkt om, at vi ligger rigtig godt til i forhold til at kunne få Tour de France til Danmark i 2021,« siger Frank Jensen til B.T.

Én af de helt store udfordringer har været logistikken i forhold til at få flyttet rytterne, karavanen og resten af det store Tour-setup fra Danmark og til Frankrig efter anden etape, som ifølge det officielle danske bud skal slutte i Sønderborg.

Men efter tirsdagens besøg, ser det nu ikke ud til at være en forhindring længere.

Den gule førertrøje fra præsidenten havde også en autograf fra årets Tour-vinder, Geraint Thomas, på. Vis mere

»Christian Prudhomme kunne i aftes (tirsdag, red.) fortælle mig, at den hurdle nu er overkommet ved at lægge en hviledag ind om mandagen. På den måde har man den dag til at få det hele på plads i Frankrig, når etapen slutter i Sønderborg,« fortæller Københavns overborgmester, der også sætter en procentsats på, hvor tæt vi er på en dansk Tour-start:

»Jeg vil sige, at jeg er godt over 75 procent, fortæller Frank Jensen,« der tilbage i april fortalte til B.T., at han lå på lidt over 50 procent.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen og præsident Emmanuel Macron tog onsdag morgen en cykeltur sammen rundt i København. Vis mere

Men selvom rigtig meget begynder at pege i den rigtige retning, så er stadig lidt vej endnu, før danske cykelfans for alvor kan begynde at glæde sig til at se verdens bedste cykelryttere træde i pedalerne på den danske asfalt.

»Den er ikke hjemme endnu, og den er ikke hjemme, før der har været afsluttet egentlige forhandlinger om de samlede vilkår. I aftes benyttede jeg også lejligheden til at sige til Christian Prudhomme, at vi håber snart at kunne komme til at sidde ved det bord, hvor vi forhandler de samlede vilkår,« fortæller han.

Den gule førertrøje kan meget vel ende med pryde det danske landskab i 2021. Vis mere

Her håber Frank Jensen, at det møde kan komme til at ske sidst på året, men han understreger samtidig, at ASO (Tour de France-arrangør, red.) og Christian Prudhomme i første omgang forhandler med de næste to års Tour-starter, der er skal starte i Bruxelles i 2019 og Nice i 2020.

Onsdag kom det også frem, at regeringen nu har afsat 17 millioner af i finansloven til at få verdens største cykelløb til landet, og det glæder Frank Jensen sig også over, selvom det da også har været en del af planen længe.

Og ligesom Lars Løkke, så vil Frank Jensen da også anse det for en stor skuffelse, hvis det ikke skulle lykkes.

»Jo, jeg vil da blive meget skuffet, hvis jeg står i sommeren 2021 og må opleve, at Tour de France starter et andet sted end i København,« fortæller Københavns overborgmester, der alene i år har mødtes med Christian Prudhomme fire gange.

Danmark har lagt et bud ind, der tæller i alt tre etaper. Først en 10 kilometer lang prolog i København, der bliver efterfulgt af en etape fra Roskilde til Odense over Storebælt.

Den sidste etape i Danmark skal så gå fra Vejle til Sønderborg, inden den omtalte hviledag til transport så vil komme.

Se også