Det ser ud til, at cykelfans verden over skal rydde kalenderen fra 29. august-20. september i år.

I hvert fald hvis man skal tro den normalt velinformerede franske avis Dauphiné Libéré, som nu skriver, at verdens største cykelløb Tour de France flyttes til ovennævnte datoer.

Det betyder til gengæld, at det stadig er uvist, om man får tid til at køre kalenderens andre to grand tour-løb, Vuelta a España og Giro d'Italia. Særligt førstnævnte driller, da løbet er planlagt til at køres fra 14. august - 6. september - altså oveni de nye Tour de France-datoer.

»Det lyder fornuftigt og realistisk, selvom man havde drømt lidt om, at løbet kunne afvikles til tiden (fra 27. juni-19. juli, red.). Men det var nok lidt ønsketænkning, det vidste man jo godt inderst inde,« siger Brian Holm, der er sportsdirektør på Deceuninck-Quick Step, om Tour de France.

Det er en gang lort, som man siger på godt gammeldags dansk.

Mediet France Info tilføjer, at Amaury Sport Organisation (ASO), der arrangerer Tour de France, offentliggør nyheden onsdag.

Idéen med at rykke Tour-starten til sidst i august gør det mere sandsynligt, at kortere etapeløb som Critérium du Dauphiné og Schweiz Rundt kan afvikles. De løb bruges traditionelt som en slags optakt til Tour de France.

Dauphiné Libérés historie kommer i kølvandet på, at den franske præsident Emmanuel Macron mandag annoncerede, at 'store festivaler og begivenheder med et stort publikum vil ikke være i stand til (at blive afholdt, red.) indtil tidligst i midten af ​​juli', hvilket umulliggør afviklingen af det ikoniske cykelløb til tiden.

Tour de France er uden sammenligning det største og vigtigste løb på kalenderen økonomisk for både ryttere, hold og sponsorer.

Brian Holm vil hellere køre Tour de France uden tilskuere end slet ikke. »Hvad vil du helst, køre uden tilskuere og have et arbejde næste år eller slet ikke køre? Tilskuerspørgsmålet er for mig lidt et luksusproblem, bare man kommer i gang,« mener han. 
Brian Holm vil hellere køre Tour de France uden tilskuere end slet ikke. »Hvad vil du helst, køre uden tilskuere og have et arbejde næste år eller slet ikke køre? Tilskuerspørgsmålet er for mig lidt et luksusproblem, bare man kommer i gang,« mener han.  Nils Meilvang Nils Meilvang

Løbet, der ofte omtales som verdens tredjestørste sportsbegivenhed, sikrer parterne størstedelen af sæsonens eksponering, og derfor vil løbsarrangøren ASO strække sig så langt som muligt for at sikre en gennemførelse.

Ifølge organisationsen Sporsora, som samler 150 af de vigtigste aktører inden for sportsøkonomi i Frankrig, var omsætningen ved 2019-udgaven af Tour de France 970 millioner kroner. Beløbet består af indtægter fordelt på følgende måde:

  • 40-50 procent kommer fra sponsorer,

  • 50-55 procent udgøres af tv-rettigheder,

  • 5-10 procent hentes hjem fra start-og målbyer ved årets rute.

Selvom cykelsporten nok skal overleve et år, hvor Tour de France ikke køres, hvis begivenheden aflyses helt, kan det få alvorlige konsekvenser, mener Brian Holm.

»Cykelsporten er større end nogensinde og ses af flere og flere, så Tour de France eller ej skal vi nok overleve. Spørgsmålet er bare, hvor meget der er tilbage næste år, hvis ikke det køres.«

Egan Bernal vandt Tour de France sidste år.
Egan Bernal vandt Tour de France sidste år. Luisa Gonzalez

»Hvis det ikke bliver kørt, er mit bud, at der forsvinder fire eller fem hold i næste sæson,« forklarer Brian Holm og henviser til, at det kan lede til, at sponsorer trækker sig, da det ikke er nær så attraktivt at kaste penge i cykelsporten.

»Det er en gang lort, som man siger på godt gammeldags dansk. Men vi skal nok klare den. Men det er klart, at de ryttere, der ikke har kontrakt til næste år, de går og sveder. Det er noget møg.«

Normalt er foråret højsæson for kontraktforhandlinger i cykelsporten, men ikke i år. De forskellige mandskaber har intet kendskab til, hvorvidt deres eksistensgrundlag fortsat vil være tilstede i fremtiden, og derfor er der ikke nogen, der tør begive sig ud i kontraktsnak.

»Normalt ville der jo blive skrevet meget om kontraktforhandlinger. Der har ikke stået et ord om noget. Man tør ikke forhandle med ryttere uden kontrakt, og forhandlingerne er gået i stå, fordi holdejere ikke ved, om de har et hold til næste år,« forklarer Brian Holm.