Han er blevet kaldt ham med 'ondt i rumpetten'.
En direktør, der bare brokkede sig over konkurrenterne.
Men nu får Brian Seemann Broe fra Daells Bolighus sin oprejsning.
For efter flere års advarsler om rabatfup i møbelbranchen – og efter B.T.s mange artikler om kunstige førpriser og evighedstilbud hos flere møbelkæder som MyHome, Booa og Ilva – falder hammeren:
Forbrugerombudsmanden politianmelder nu Ilva for 'omfattende overtrædelser'.
»Jeg ved godt, nogle har ment, at jeg bare havde ondt i rumpetten. Fair nok. Men hvis det her kan være med til at ændre kulturen i branchen, så tager jeg gerne de rap over nallerne, der følger med.«
Kampen er dog langt fra ovre:
»Nogen tror måske, at jeg er glad – men det er også en trist dag for branchen, for godt nok er en kæde blevet hevet ud, men det kunne ligeså godt have været andre. Det er jo trist at tænke på.«
Alligevel glæder han sig over, at Forbrugerombudsmanden endelig tager fat - en vagthund, der flere gange til B.T. har understreget, at det tager tid at komme til bunds i fup med rabatter.
»Det er en branchepraksis, som har fået lov at løbe alt for længe, så det er godt, Forbrugerombudsmanden endelig sætter handling bag ordene. Jeg tror, at der vil komme flere anmeldelser,« indskyder Brian Seemann Broe.
B.T. har blandt andet tidligere dokumenteret, hvordan en elevationsseng i Ilva blev solgt til præcis samme pris igen og igen, men alligevel blev markedsført som en Black Friday-rabat.
Det er netop den type markedsføring, Seeberg reagerer kraftigt på.
»Jeg kommer oprindelig fra dagligvarebranchen, hvor man sætter kunden først. Det er dem, vi lever af. Og jeg bliver oprigtigt provokeret af virksomheder, der bevidst snyder kunderne. Det er som at tisse i bukserne for at holde varmen – det virker én gang.«
Så har det været det hele værd?
»Det har selvfølgelig kostet både tid og energi, men jeg ville uden tøven gøre det igen. Branchen har brug for en gennemgribende oprydning, så kunderne kan regne med de tilbud, de bliver mødt med.«
B.T. har forholdt Ilva kritikken fra Brian Seemann, men de har ikke svaret på spørgsmålene. I stedet skriver Ilvas administrerende direktør Kim Møller Mønster:
'Vi er naturligvis kede af sagen og tager den alvorligt. Vi afventer nu myndighederne og har ikke yderligere kommentarer.'

