Forbrugerne bliver ofte narret af oppustede førpriser og falske tilbud på møbler, advarer Brian Seemann Broe, direktør ved Daells Bolighus.
Ifølge ham ødelægger det forbrugertilliden og skaber unfair konkurrence. Virksomheder, der spiller efter reglerne, bliver sat bagud, mens snydere løber med fordelene.
Det er langt fra første gang, at Brian Seemann Broe retter skarp kritik mod sine konkurrenter og branchekolleger.
»Jeg efterlyser fair konkurrence, hvor vi kæmper på produkter, kvalitet og pris, i stedet for at konkurrere på, hvem der kan snyde mest med markedsføringsloven,« siger han til B.T.
Og det er også direktøren, der har gjort B.T. opmærksomme på endnu et tilfælde på vildledende tilbud.
Det aktuelle eksempel kommer fra møbelvirksomheden Booa, der har markedsført spisebordsstolen 'Emma' med store besparelser – besparelser, der ifølge kritikken ikke stemmer overens med reglerne.

23. november kom stolen på tilbud til 799 kroner, men det, der ikke stod, var, at tilbudsprisen var falsk.
For den havde allerede været på tilbud til 999 kroner inden for de seneste 30 dage.
Så kort efter hinanden må der ikke være tilbud ifølge markedsføringsregler. Så besparelsen er egentlig reelt 200 kroner og ikke 700 kroner, som Booa skrev.
Ifølge regler og markedsføringsloven skal en førpris nemlig være den laveste pris varen har haft de seneste 30 dage. Derudover må en vare kun være på tilbud i ti dage, medmindre andet oplyses.
Det har ikke været tilfældet i eksemplet fra Booa.
Da B.T. forelægger Booa kritikken, lægger de sig fladt ned og undskylder:
»EMMA stolen var ved en fejl ikke blevet rettet i normal pris til 999 kroner. Dette har vi rettet i sidste uge. Så besparelsen herefter er annonceret med ‘spar 200 kroner’.«
»Fra og med i dag (1. december, red.) er produktet ikke længere på tilbud, og står til 999 kroner. Vi beklager dette.«
Sådan oplyser René Fleming, ceo i Booa, i et skriftligt svar til B.T.
Ifølge Daniel Mathias Bager, seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk, var det en vildledende sammenligning af priser fra Booas side.
Juristen påpeger i øvrigt, at sagen ikke er enestående:
»Forbrugerrådet Tænk har henover november, som jo er black friday-måned, oplevet at mange journalister og medier henvender sig i forbindelse med eksempler fra møbelbranchen,« fortæller Daniel Mathias Bager til B.T. og tilføjer:
»Det er ikke alle dele af branchen, der ikke lever op til regler og love, men det er klart, at vi bliver opmærksomme, når vi får mange henvendelser.«
Også Brian Seemann Broe oplyser, at han ser mange eksempler på virksomheder, der ikke overholder regler og love.
Daells Bolighus ligger da heller ikke skjul på, at de fører en anderledes markedsføringsstrategi, der betyder, at tilbud og kampagner er sjældnere end hos konkurrenterne.
B.T. har spurgt direktøren, hvorfor man ikke bare lader konkurrenter gøre, som de vil, forklarer han at, det kunne være en mulighed. Der er bare ét problem:

»Vi arbejder i samme branche. Kunderne i vores butikker har svært ved at forstå, at de ikke kan få rabat,« siger han.
B.T. har tidligere bragt flere artikler, der har kastet lys over lignende eksempler på vildledende prismarkedsføring i møbelbranchen.
Det kan du læse mere om HER og HER.
Også Booa har tidligere været genstand for omtale i forbindelse med markedsføring af deres produkter, hvor spørgsmål om korrekt angivne førpriser og rabatter blev rejst.

