De moderne feminister kæmper hver dag en brav kamp for at bombe det frie, oplyste vestlige samfund tilbage til middelalderens tilstande. På den måde minder de meget om nutidens islamiske mørkemænd. De ønsker begge en stærk social kontrol, der skal undertrykke muligheden for at skrive, sige og tænke ting, som krænker hellige identitetsmarkører.

Den moderne feminist vil bestemme, hvilke slagsange drengerøve synger i et omklædningsrum. Den islamiske mørkemand vil bestemme, hvilke tegninger et dansk dagblad udgiver.

Den moderne feminist får en NASA-ingeniør til at græde, fordi han har haft en Hawaii-skjorte på med letpåklædte damer. Den islamiske mørkemand får unge muslimske kvinder til at græde og skamme sig, fordi de har kysset med en dansk fyr.

Den moderne feminist får Legoland til at undskylde for et skilt, som taler om smukke og unge kvinder. Der er snart sagt ikke den virksomhed, som ikke har mærket feministernes fanatiske vrede og forsøg på at udskamme en bestemt reklame eller produkt. Den islamiske mørkemand sørgede i 2007 for, at Arla mistede en omsætning på 400 millioner på grund af boykot ovenpå Muhammed-tegningerne.

Den islamiske mørkemand vil tildække kvinden i slør, så hun beskyttes mod mandlige komplimenter og lystige blikke. Den moderne feminist vil bare direkte udskamme mandlige komplimenter og lystige blikke.

Den moderne feminist vil brænde bøger med hvide mandlige forfatter, hvis det indgår i et universitetspensum. Den islamiske mørkemand vil brænde bøger, der opfordrer til uren livsførelse.

Alex Vanopslagh, medlem af Københavns Borgerrepræsentation (LA)
Alex Vanopslagh, medlem af Københavns Borgerrepræsentation (LA) Foto: Finn Frandsen
Vis mere

Og både den islamiske mørkemand og den moderne feminist holder øje med dig. På gaden. I nattelivet. På de sociale medier. I den offentlige debat. Og du kan være stensikker på, at du bliver udskammet af omkringliggende sociale netværk, hvis ikke du makker ret.

Begge er de lærde og kan tale et særligt sprog, som kun de indviede, troende og frelste kan forstå. Den ene i suraer og hadither – den anden i queer-teori, mansplaining og intersektionel kønsteori.

Begge anskuer, forstår og analyserer verden gennem et firkantet og fanatisk livssyn, som inddeler samfundet i de rene og rettroende på den ene side og synderne på den anden side, der skal makke ret. De skal udskammes indtil de lever det frigjorte og retfærdige liv.

Den islamiske mørkemand og den moderne feminist deler både fanatismen, den intellektuelle selvforståelse, stammementaliteten og ikke mindst den samme metode til at indfri dets mål: den sociale kontrol.

Og begge står de for en afstumpet fanatisme, som kan have en bred appel til unge, som mangler en stærk identitet, som de kan forstå livet igennem. Ingen af dem bidrager til et oplyst, frit eller ligestillet samfund. De bidrager til polarisering og ensretning.

Vi bør behandle den moderne feminismes usympatiske metoder og fanatisme med samme kritik og modstand, som vi udviser over for den islamiske mørkemand.